۱۳۸۹ شهریور ۳, چهارشنبه

داریوش (قسمت دهم)

کاور بازتولید شده آلبوم خاموش نمیرید انتشار 1366




آلبوم خاک خسته انتشار  1989



آلبوم نفرین نامه ( بازپخش آلبوم خاک خسته 1371)




کاور آلبوم نون و پنیر و سبزی انتشار 1369



کاور بازپخش آلبوم امان از از طرف کمپانی آونگ




آلبوم بازپخش شده پرنده مهاجر




آلبوم هم صدا 1372




کاور آلبوم اصلی سفره سین 1372





داریوش در سال 1366 آلبوم تازه خود تحت نام «خاموش نمیرید» را وارد بازار می کند . در این آلبوم ،داریوش با احمد پژمان آهنگساز سرشناس کشورمان همکاری می کند . آهنگسازی که کمتر در زمینه موسیقی پاپ، با خوانندگان همکاری داشت.این آلبوم توسط شرکت پارس ویدئو منتشر شد.
آلبوم خاموش نمیرید شامل 6 ترانه بود :
1- خاموش نمیرید 2- گرگ بیابون 3- روله 4- خانه سرخ 5- با من از ایران بگو 6- گفتگو با دل

سه آهنگ و کلیه تنظیم های این آلبوم توسط احمد پژمان به شکل ارکسترال تنظیم می شود.
در واقع داریوش پس از آلبوم گلایه ها در سال 56 ، برای نخستین بار بود که در پس از انقلاب آلبومی را به شکل ارکسترال ضبط می کرد.
احمد پژمان پیش از این ، با تجربه موفق آهنگی چند صدایی و با حضور بسیاری از خوانندگان روز و با ترانه ای از هما میرافشار با نام آواره ها به شکل ارکسترال ، حضورش را تثبیت کرده بود.
خاک من کو خاک من کو خانه ی من در وطن کو
ای خدا اینجا وطن نیست عشق من ایران من کو
گفتگو با دل چهارمین اجرای بازخوانی داریوش محسوب می شود. این اثر را که پیش از انقلاب نادر گلچین خوانده بود داریوش با تنظیم بسیار زیبای احمد پژمان بازخوانی می کند.

ترانه ی
روله سروده علی رضا شجاعی پور ( قباد) و با گویش لری توسط داریوش خوانده شد.
انتخاب شعر خاموش نمیرید مولانا نیز در نوع خود جالب بود.
ترانه ی
با من از ایران بگو سروده ی ایرج جنتی عطایی نیز داستان جالبی دارد.
داریوش ترانه ای تحت نام«
با من از یاران بگو» سروده ی م سپند و بازنویسی علی گزرسز را به آهنگسازی بیژن قادری و با حضور بیست خواننده در سال 1365 (1986)اجرا می کند. این ترانه در آلبومی به نام «قبله من خاک ایران است » منتشر شد.

ای نسیم نو بهاری با من از یاران بگو
با من از یاران رفته بر سر داران بگو

داریوش این ترانه را برای ایرج جنتی عطایی می فرستد تا او آن را بازنویسی کند اما ایرج دست به سرودن غزل بسیار زیبای «با من از ایران بگو »می زند و داریوش نیز تصمیم می گیرد تا این ترانه در آلبومی به شکل مجزا اجرا کند.
تجربه ی موفق آلبوم
خاموش نمیرید و همکاری داریوش و احمد پژمان و ضبط آلبوم به شکل ارکسترال ، باعث می شود تا داریوش آلبوم بعدی خود را نیز ، در سال 1368 (هزار و سیصد و شصت وهشت) 1989 و به همین شکل منتشر کند.
آلبومی جاودانه با نام
خاک خسته که به اعتقاد من یکی از ماندگار ترین آلبوم های خارج از کشور نیز محسوب می شود . چرا که به اعتقاد من یکی از زیباترین کارهای داریوش در پس از انقلاب در این آلبوم جای گرفته : بمان مادر
آلبوم
خاک خسته در زمستان سال 1989توسط کمپانی پژواک و به آهنگسازی بابک افشار منتشر می شود.بابک افشار در رابطه با این آلبوم در تماسی تلفنی ، به دوست ارجمند خانم آنسه امیری و در پاسخ به پرسش های من این گونه پاسخ داده اند:
«آلبوم
خاک خسته نخستین بار در سال (1989) به شکل کاست از طرف یک کمپانی به نام پژواک منتشر شد که مدتی بعد این کمپانی ورشکست شد. ترانه های آلبوم خاک خسته ، چهار سال بعد یعنی سال 1371 به شکل cd در آلبومی به نام نفرین نامه منتشر شد که علاوه بر ترانه های آلبوم خاک خسته، دو ترانه نفرین نامه و رهگذر عمر را که در ایران اجرا شده بود نیز جای داده شد.»
در آلبوم
خاک خسته مجموعا 5 کار موجود بود:1- بمان مادر 2- بپا خیزید 3- در این بن بست 4 – خاک خسته 5- نارفیق
زمان انتشار آلبوم خاک خسته یعنی1989
و چند ماه پس از قتل عام زندانیان سیاسی در تابستان 67 بود.
در رابطه با ترانه ی
خاک خسته، نکته جالب این است که در تابستان 1360 نیز ترانه ای از اردلان سرفراز با نام خاک خسته و با اجرای ستار منتشر شد.
اما اجرای خاک خسته داریوش، سروده ی
ایرج جنتی عطایی بود. در فصل اعدام های 1367 و کشتار بی رحمانه ی زندانیان سیاسی.نعره کن ای سرزمین جان سپردن نعره کن
نعره کن ای خاک خسته خاک گلگون نعره کن
در این آلبوم یک کار از
نادرنادرپور و یک کار از احمد شاملو اجرا شد.

بی تردید ماندگارترین اثر این آلبوم ، کار منحصر به فرد
بمان مادر است. به اعتقاد من اجرا ، کلام ، آهنگ و تنظیم این اثر یکی از شاخص ترین آثار تاریخ موسیقی پاپ و معترض ایران است.
کلام سروده ی
نادرنادر پور است . شعری که ظاهرا نادرپور پس از ماجرای 28 مرداد 1332 سروده بود. اما در نسخه ی منتشر شده بمان مادر سال 1989بسیاری از ابیات اضافه گردیده . این ابیات توسط بابک افشار اضافه شده است.

بابک افشار آهنگساز این اثر جاودانه در سال 1383 در برنامه ی مجله ماهواره ای صدا و در مصاحبه با زنده یاد تورج نگهبان اشاره داشت که مناسبت اجرا و انتشار این اثر ، جنگ ایران و عراق بوده است.
شعر بمان مادر با نام شهادت در کتاب نادر نادرپور موجود است.



شھادت
بمان مادر ، بمان در خانه ی خاموش خود ، مادر
که باران بلا میبارد از خورشید
در ماتمسرای خویش را بر هیچکس مگشا
که مھمانی به غیر از مرگ بر در نخواهی دید
زمین گرم است از باران خون ، امروز
ولی دلھا درون سینه ها سرد است
مبند امروز چشم منتظر بر حلقه ی این در
که قلب آهنین حلقه هم کنده از درد است
نگاه خیره را از سنگفرش کوچه ها بردار
که در زیر فشار گامھا نابود خواهد شد
متابان برق چشمت را به دیوار خیابانھا
که همچون شعله ای در زیر باران ، دود خواهد شد
تلنگر میزند بر شیشه ها سر پنجه ی باران
نسیم سرد میخندد به غوغای خیابانھا
دهان کوچه پر خون میشود از مشت خمپاره
فشارد درد می دوزد لبانش را به دندانھا
زمین گرم است از باران خون ، امروز
زمین از اشک خون آلوده ی خورشید ، سیراب است
ببین آن گوش از بن کنده را در موج خون ، مادر
که همچون لاله از لالای نرم جوی در خواب است
ببین آن چشم را چون جوجه ای در خاک و خون خفته
که روزی استخوان کاسه ی سر آشیانش بود
ببین آن مشت را ، آن دست دورافتاده از تن را
که روزی چون گره می شد ، حریف دشمنانش بود
ببین آن مغز خون آلوده را ، آن پاره
ی دل را
که در زیر قدمھا می تپد بی هیچ فریادی
سکوتی تلخ در رگھای سردش زهر می ریزد
بدو با طعنه میگوید که بعد از مرگ ، آزادی
بمان مادر ! بمان درخانه ی خاموش خویش امروز
که باران بلا می بارد از خورشید
دو چشم منتظر را تا به کی بر آستان خانه میدوزی ؟
که دیگر سایه ی فرزند را بر در نخواهی دید

اما متن اجرا شده توسط داریوش به شکل زیر است:

تلنگر مي‌زند بر شيشه‌ها سرپنجه باران
نسيم سرد مي‌خندد به غوغاي خيابانها
دهان كوچه پر خون مي‌شود از مشت خمپاره
فشار درد مي‌دوزد لبانش را به دندانها
زمين گرم است از باران بی پایان خون امروز
زمين از اشك خون‌آلوده خورشيد سيراب است
ببين آن گوش از بُن كنده را در موج خون، مادر
كه همچون لاله از لالاي نرم جوي در خواب است
بمان مادر بمان در خانه خاموش خود مادر
كه باران بلا مي‌باردت از آسمان بر سر
در ماتم‌سراي خويش را بر هيچكس مگشا
كه مهماني به غير از مرگ را بر در نخواهي ديد
زمين گرم است از باران بي‌پايان خون امروز
ولي دلهاي خونين جامگان در سينه‌ها سرد است
مبند امروز چشم منتظر بر حلقه اين در
كه قلب آهنين حلقه هم آكنده از درد است
نگاه خيره را از سنگفرش كوچه‌ها بردار
كه اكنون برق خون مي‌تابد از آيينه خورشيد
دوچشم منتظر را تا به كي بر آستان خانه مي‌دوزي
تو ديگر سايه فرزند را بر در نخواهي ديد
ببين آن مغز خون‌آلوده را آن پاره دل را
كه در زير قدمها مي‌تپد بي هيچ فريادي
سكوتي تلخ در رگهاي سردش زهر مي‌ريزد
بدو با طعنه مي‌گويد كه بعد از مرگ آزادي
زمين مي‌جوشد از خون زير اين خورشيد عالم سوز
بمان مادر بمان در خانه خاموش خود امروز
در نسخه ی اجرا شده ابیاتی مشاهده می شود که در نسخه ی سروده شده در پیش از انقلاب موجود نبوده و لیکن می توان نتیجه گرفت که این ابیات برای قرار گرفتن بر روی ملودی سروده شده اند.
مصراع دوم شعر در اجرا به شکل زیر تغییر یافته :
که باران بلا میبارد از خورشید ( نسخه سروده شده)
كه باران بلا مي‌باردت از آسمان بر سر( نسخه اجرا شده)
بیت سوم نیز شاهد تغییری بوده:
زمین گرم است از باران خون ، امروز
ولی دلھا درون سینه ها سرد است ( نسخه سروده شده)
زمين گرم است از باران بی پایان خون امروز
زمين از اشك خون‌آلوده خورشيد سيراب است ( نسخه اجرا شده)
این دو بیت نیز در اجرا کاملا تغییر یافته :
نگاه خیره را از سنگفرش کوچه ها بردار
که در زیر فشار گامھا نابود خواهد شد
متابان برق چشمت را به دیوار خیابانھا
که همچون شعله ای در زیر باران ، دود خواهد شد ( نسخه سروده شده)
نگاه خيره را از سنگفرش كوچه‌ها بردار
كه اكنون برق خون مي‌تابد از آيينه خورشيد( نسخه اجرا شده)
ضمنا این بیت در نسخه سروده شده موجود نیست:
زمین می جوشد از خون زیر این خورشید عالم سوز
بمان مادر بمان در خانه خاموش خود یک روز ( نسخه اجرا شده)
تنظیم آهنگ بمان مادر توسط ارکستر 54 نفره پاسادنای هالیوود بول با انتخاب احمد پژمان رخ داد.
تنظیم احمد پژمان نیز مزید بر علت شده تا یکی از ماندگارترین آثار تولید شده در تاریخ موسیقی پاپ شکل بگیرد در این آلبوم به غیر از نادر نادرپور شاعر گرانمایه ، از دیگر شاعر شعر نو یعنی احمد شاملو نیز اثر جاودانه ی روزگار غریبی است نازنین ( در این بن بست) نیز گنجانده شد. احمد شاملو این شعر رادر سال 1358 یعنی یک سال پس از انقلاب سرود تا تصویرگر جامعه ی هیجان زده ای باشد که عشق را در نهانخانه ای دفن کرد.
البته در نسخه ی اجرا شده مصرعی اضافه گردیده که بدون شک سروده شاملو نیست . بابک افشار مدعی است که این مصرع توسط او سروده شده است.
«مبادا شعله ای در آن نهان باشد»
ضمنا در نسخه ی اجرا شده بخشی از کار ، به اشتباه اجرا گردیده است :
ابلیس پیروز مست به شکل ابلیس پیروزه مست خوانده شده است.

در این آلبوم دو تنظیم نیز از زاره کشیشیان تنظیم کننده لبنانی قرار داده شده است.

در سال 1990 (1369) دوتراک نیز توسط داریوش با نامهای پرنده ی مهاجر وهم صدا در آلبوم مرمر وارد بازار می شود.
داریوش در پاسخ به پرسش من در رابطه با پرنده ی مهاجر البته به واسطه گری دوست عزیز محمود بی تا این گونه پاسخ داده است:
«پرنده مهاجر به صورت تک آهنگی منتشر شده و کمپانی ها با آهنگ های قدیمی ادغام کرده اند.قرار بود با صابر راستین آلبومی منتشر کنیم که این آهنگ هم جزیی از آن باشد که همکاری ادامه پیدا نکرد و تنها این آهنگ از آلبوم پخش شد.»
همان گونه که داریوش می گوید ترانه ی پرنده ی مهاجر در سال 1369 به شکل تک آهنگ منتشر می شود و بار دیگر در سال 1372 توسط کمپانی پارس ویدئو با مجموعه ای از اجراهای داریوش ادغام می شود و در آلبومی تحت نام پرنده ی مهاجر منتشر می شود. آلبوم پرنده ی مهاجر همان آلبومی است که در حال حاضر در بازار موجود است و به شکل عجیب و غریبی اجرای «سقوط» که مربوط به سال 1356 می باشد در کنار اجرای پرنده مهاجر و دیگر اجراها قرار گرفته است.
در رابطه با متن ترانه ی پرنده ی مهاجر نیز قابل ذکر است که این ترانه پیش از انقلاب توسط ایرج جنتی عطایی نوشته شد. نخست قرار بود این کار را ابی بخواند ولی به دلیل سانسور ، بر روی ملودی بابک بیات ، ایرج جنتی عطایی کلام ترانه ی تپش را می نویسد و در سال 1353 ترانه تپش منتشر شد.
ترانه ی پرنده مهاجر با صدای عارف اجرا می شود و پس از انقلاب در یکی از آلبوم های ایشان جای می گیرد.
اما اجرای پرنده ی مهاجر داریوش دارای ملودی کاملا متفاوتی است. این ملودی توسط صابر راستین مجسمه ساز ایرانی ساکن آمریکا نوشته و ساخته شد.
در دهه ی 80 میلادی داریوش کنسرت های متعددی نیز برگزار کرد که گروه نوازنده ی فوق العاده ای نیز با او همکاری داشتند. رهبر ارکستر داریوش عبدی یمینی بود و نوازندگانی چون آرمیک ( گیتار) ، مشیت صادقی ( درامز) ، روبرت نقلی در این گروه حضور داشتند.
در سال 1990 شهیار قنبری با ترانه نون و پنیر و سبزی از پاریس به لس آنجلس مهاجرت می کند .
این ترانه توسط فرید زولاند آهنگسازی می شود و با صدای مشترک ابی و داریوش در آلبومی تحت همین نام وارد بازار می شود. فرید زولاند در مصاحبه خود اشاره داشت که هم ابی و هم داریوش به شکل انفرادی در استودیو حاضر شدند و هر کدام به تنهایی بخش های خود را خواندند.
آلبوم نون و پنیر و سبزی در سال 1990( 1369) توسط کمپانی پارس ویدئو منتشر می شود.
ترانه های موجود در آلبوم نون و پنیر و سبزی به شرح زیر است:
1- سهم من ( داریوش) 2- رازقی ( ابی) 3- آهای مردم دنیا( داریوش) 4- نون و پنیر و سبزی ( داریوش – ابی ) ، 5- ستاره دنباله دار ( ابی)
به باور همگان نون و پنیر و سبزی یکی از بهترین ترانه های منتشر شده در خارج از کشور است که به زیبایی تصویرگر رویدادهای پس از انقلاب و نظام برآمده از متن آن است.
قصه جادوگر بد / که از کتابا میومد/  نشسته بر منبر خون / عاشقا رو گردن می زد.
حاکمان مسلط بر ایران به زیبایی هر چه تمام تر با عنوان جادوگر به تصویر کشیده می شوند.
به مناسبت آلبوم نون و پنیر و سبزی کنسرت مشترکی نیز توسط ابی و داریوش توسط بهزاد مسرور و سازمان جشن ها تهیه و برگزار می شود.
پس از آلبوم نون و پنیر و سبزی همکاری داریوش و فرید زولاند به مدت چند سال قطع می شود. فرید زولاند همکاری تازه ای با ابی آغاز می کند و در چند آلبوم در کنار ابی کارهای به روزی را منتشر می کند.
پس از آلبوم نون و پنیر و سبزی داریوش آلبومی با نام «امان از » به آهنگسازی عبدی یمینی و ترانه های شهیار قنبری منتشر می کند.
عبدی یمینی برای نخستین بار بود که پس از سال ها همکاری با داریوش ، دست به آهنگسازی برای او می زد.
ترانه های موجود در آلبوم امان از به شرح زیر بود:
1-دو مسافر 2- روز مبادا 3- شاید باید 4- تمام من 5- امان از
نوازندگان چیره دستی در این آلبوم با یمینی کار کردند . از رامون استاگنارو نوازنده قهار گیتار تا اردشیر فرح ( گیتار الکتریک) ، روبرت نقلی ( درامز) ، ایرج لشکری ( پرکاشن) ، همایون خسروی ( ویولن سل ) ، ریک روسی ( ساکسیفون) و البته خود عبدی یمینی که نوازنده ی قهار پیانو و کیبورد بود. می توان به جرات گفت بهترین نوازنده های ایرانی در خارج از کشور در این آلبوم با داریوش همکاری داشتند.
البته به اعتقاد من ترانه های سال های اخیر شهیار قنبری نسبت به کارهای او در آلبوم« امان از» پختگی بیشتری دارد. «تمام من » به نظر من بهترین کار قنبری در این آلبوم بود.
در سال 1372 داریوش برای بار دوم ازدواج می کند و با یکی از همشهریان آذری خود به نام خانم فیروزه پیمان زندگی می بندد. حاصل این ازدواج تولد دختری با نام بیتا در سال 1373 بود. به مناسبت تولد بیتا ، ایرج جنتی عطایی ، در اولین سال تولد او کادویی به داریوش هدیه داد. این کادو ترانه ی « گل بیتا » بود.
در سال 1372 داریوش آلبوم مشترکی را با هاتف با نام سفره سین وارد بازار می کند.
این آلبوم توسط شرکت کلتکس و همیاری شرکت آواز منتشر شد.
در آلبوم سفره سین این اجراها از داریوش موجود بود:
1- بالای نی 2- چی بگم 3- سفره سین
نکات مورد توجه در آلبوم سفره سین:
1- زویا زاکاریان ترانه سرا پس از 19 سال کار ترانه سرایی ، نخستین ترانه اش توسط داریوش خوانده شد. ترانه ای با نام سفره سین
2- بابک بیات نیز نخستین ملودی اش توسط داریوش در پس از انقلاب با نام چی بگم خوانده شد.
3- علی هاتفی با نام هنری هاتف ، کار خوانندگی اش را از سال 1358 و با خواندن سرود الله الله آغاز کرد .
خلق بیدار شدند همه آماده جنگ ، سرودی است که هر سال در سالگرد انقلاب از تلویزیون جمهوری اسلامی و با صدای هاتف پخش می شود.
4-در این آلبوم هاتف ، به بازخوانی آهنگ خسته نشو از بابک بیات پرداخت که در سال 1357 توسط علی سهراب خوانده شده بود.
5-در این آلبوم ترانه ای با نام چی بگم موجود است. در کاور آلبوم نام مستعار مانی گنجانده شده است. آهنگساز مطمئنا بابک بیات است و ترانه سرای این اثر نیز بدون شک ساکن ایران می باشد و به همین دلیل نام او به شکل مستعار آورده شده است.
6- عوامل تهیه آلبوم سفره سین:
فرزاد خوزین ( نوازنده ویلن) ، دکتر حسن بشیری ( نوازنده نی ) ،

98- خاموش نمیرید
کلام : مولوی
ملودی و تنظیم : احمد پژمان
انتشار : (1987)1366
مطلع : بمیرید بمیرید در این عشق بمیرید
در این عشق چو مردید همه روح پذیرید
99- گرگ بیابون
کلام : هما میرافشار
ملودی و تنظیم : احمد پژمان
انتشار : 1366(1987)

مطلع : جوون مرد و بلند بالا توی کوه و توی صحرا
چنون نی می زنه غمناک می خونه که کوهسار از غمش سر در گریبونه
100- روله
کلام : علی رضا شجاعی پور( قباد)
تدوین و تنظیم : احمد پژمان
انتشار : 1366 (1987)


یا مطلع : آفت زده به باغمون خونه به خونه
101 – خانه سرخ
کلام : ایرج جنتی عطایی
ملودی : داود بهبودی
تنظیم : احمد پژمان
انتشار : (1987)1366
مطلع : خانه سرخ و کوچه سرخ است و خیابان سرخ است
باری از خون پهنه ی برزن و میدان سرخ است
102- با من از ایران بگو
کلام : ایرج جنتی عطایی
ملودی : داود بهبودی
تنظیم : احمد پژمان
انتشار : (1987)1366
مطلع : یاور از ره رسیده با من از ایران بگو
از فلات غوطه ور در خون بسیاران بگو
103- گفتگو با دل
کلام : معینی کرمانشاهی
ملودی : عماد رام
تنظیم : احمد پژمان
انتشار : (1987)1366
مطلع : به تو می گم که نشو دیوونه ای دل
به تو می گم که نگیر بهونه ای دل
104- بمان مادر
کلام :نادر نادر پور
ملودی : بابک افشار
تنظیم : احمد پژمان
انتشار : 1989(1368)
مطلع : تلنگر می زند بر شیشه ها سرپنجه ی باران
نسیم سرد می خندد به غوغای خیابان ها
105-به پا خیزید
کلام : شهرام دانش
ملودی : بابک افشار
تنظیم : احمد پژمان
انتشار : 1989(1368)
مطلع :
به پاخیزید الا ای سوگواران الا ای وارثان سربداران
106- و در این بن بست
کلام : احمد شاملو
ملودی : بابک افشار
تنظیم : احمد پژمان
انتشار : 1989(1368)
مطلع : دهانت را می بویند مبادا گفته باشی دوستت دارم
دلت را می بویند مبادا شعله ای در آن نهان باشد.
107- خاک خسته
کلام : ایرج جنتی عطایی
ملودی : بابک افشار
تنظیم : زاره کشیشیان
انتشار : 1989(1368)
مطلع : نعره کن ای سرزمین جان سپردن نعره کن
نعره کن ای خاک خسته خاک گلگون نعره کن
108- نارفیق
کلام : هما میرافشار
ملودی : بابک افشار
تنظیم : زاره کشیشیان
انتشار : 1989(1368)
مطلع : ما ظاهرا رفیقان بس نارفیق بودیم
هر پشت اعتمادی زخمی به خنجر کردیم
109- پرنده مهاجر
کلام : ایرج جنتی عطایی
ملودی و تنظیم : صابر راستین
انتشار : 1990(1369)
مطلع : ای پرنده ی مهاجر ای پر از شهوت رفتن
فاصله قد یه دنیاست بین دنیای تو ومن
110- سهم من
کلام : اردلان سرفراز
ملودی : فرید زولاند
تنظیم : عبدی یمینی
انتشار : 1990
مطلع : سهم من از تو چه بوده غیر آزار
تویی که دنیا برات شده یه بازار
111- آهای مردم دنیا
کلام : اردلان سرفراز
ملودی و تنظیم : فرید زولاند
انتشار : 1990: آهای مردم دنیا آهای مردم دنیا گله دارم گله دارم
من از عالم و آدم گله دارم گله دارم
112- نون و پنیر و سبزی
کلام : شهیار قنبری
ملودی : فرید زولاند
تنظیم : منوچهر چشم آذر
انتشار : 1990مطلع : نون و پنیر و هق هق سفره سرد عاشق
نون و پنیر و فندق رخت عزا تو صندوق
113- امان از
کلام : شهیار قنبری
ملودی و تنظیم : عبدی یمینی
انتشار : 1371


: امان از راه بی عابر امان از شهر بی شاعر
امان از راه بی روزن امان از این همه رهزن
114- دو مسافر
کلام : شهیار قنبری
ملودی و تنظیم : عبدی یمینی
انتشار : 1371
مطلع : دو مسافر بر در دو رهاتر در باد
از غزل افتاده فرصتی بی فریاد
115- روز مبادا
کلام : شهیار قنبری
ملودی و تنظیم : عبدی یمینی
انتشار : 1371
مطلع : پس پشت پنجره عادت مرگه
باغ پاییزی ما مسلخ برگه
116- شایدباید
کلام : شهیار قنبری
ملودی و تنظیم : عبدی یمینی
انتشار : 1371
مطلع : بگو کی بود تو رو به گریه انداخت
کی بود که از بغض ات ترانه می ساخت
117- تمام من
کلام : شهیار قنبری
ملودی و تنظیم : عبدی یمینی
انتشار : 1371
مطلع : تمام ناتمام من با تو تمام می شود
شاعر بی نام و نشان صاحب نام می شود.
118- هم صدا
کلام : اردلان سرفراز
ملودی : فرید زولاند
تنظیم : کاظم عالمی
انتشار : 1990
مطلع : اگه هم صدام بودی اگه هم صدام بودی هیچ کی حریفم نمی شد
119- سفره سین
کلام : زویا زاکاریان
ملودی و تنظیم : داود اردلان
انتشار : 1372
مطلع : پلاس کهنه ی اندیشه را دور باید انداخت
زمان بر مغز و پوست کهنگی می تازد امروز
120 – بالای نی
کلام : شهیار قنبری
ملودی : دکتر محمد زمانی
تنظیم: عبدی یمینی
انتشار : 1372
مطلع : وقت از نی کر شدن وقت عریان تر شدن
گم شدن پیدا شدن بی در وپیکر شدن
121- چی بگم
کلام : ؟
ملودی : بابک بیات
تنظیم : آرمن آهارونیان
انتشار : 1372
مطلع : چی بگم وقتی که آفتاب نمی تابه وقتی بارون نمی باره
وقت مرغ زخمی شب روی دیوارای خونمون می ناله

پی نوشت:
1- با تشکر از دوست گرامی محمود بی تا .





نویسنده : حمید
پنج شنبه 3 شهریور 1389

۱۳ نظر:

  1. بهترین اهنگ داریوش فقط جشن دلتنگی
    متشکر از حمید عزیز پس جریان البوم مسبب چیست؟ جواب ندادی

    پاسخحذف
  2. حمید جان آلبوم خاموش نمیرید در سال 1987 منتشر شده. آلبوم نون و پنیر و سبزی نیز ابتدا بر روی کاست در سال 1990 وسپس بر روی سی دی در سال 1992 منتشر شد.

    پاسخحذف
  3. با سلام لطفا در رابطه با عوامل سازنده دو آهنگی که فقط در کنسرتها اجرا شده توضیح دهید شوربهاران( به خدا شور بهاران دیگه از یادم رفت)و آهنگ دل من با مصرع های جدید مثل ( کوله بار غم روی شونه ام گم شده توشهرت نشونه ام ) که با دکلمه آتش شهوت شرو ع میشه و در کنسرت 1358 داریوش اجرا شده ..در ضمن این هم توضیح داریوش در باره آهنگ با من از یاران بگو...داریوش: من شعری راازآقای "سپند"انتخاب کردم و ملودی براش ساختم؛ ولی متأسفانه 8 ماه طول کشید تا به همه ی بچه ها توضیح دادم که این شعر و ملودی به هیچ گروه و دسته ای مربوط نیست و تنها به ایران مربوط است. بیایید دور هم جمع شویم و یک کار مشترکی را انجام دهیم. که حدود بیست سی نفر گروه کُر درست کردیم و آن را اجرا کردیم. متأسفانه این سرود را هم اکنون در هیچ یک از رسانه ها نمی شنویم. درست زمان کشت و کشتارها بود! «ای نسیم نو بهاری/ با من از یاران بگو/ با من از یارانِ رفته بر سر داران بگو». من از ایرج که در جوانی ها شعری داشت که یک بیتش این بود: ای رسول از باغ و تابستان بگو....از نسیم مست تاکستان بگو...خواهش کردم که بیا بداد این شعر برس! چرا که من این شعر را از روی غزلی ساخته بودم و آن برندگی لازم را ندارد. ایرج هم بلافاصله با نگرش و تفکری که داشت، یاور از ره رسیده/ با من از ایران بگو/ از فلات غوطه ور در خون بسیاران بگو... با تشکر فراوان

    پاسخحذف
  4. درود وسپاس
    باز هم به سرعت از این سالها عبور کردید اما اجازه میخواهم که اینبار قدری پرگویی کنم .
    1-نمیدانیم بمان مادرو دراین بن بست ابتدا توسط عارف اجرا شده یا داریوش ؟
    ولی گویا عارف در جبهه ملی عضویت دارد .ومعمولا برای اجرای برنامه در جلسات و کنگره های آنها دعوت میشود .همچنین بابک افشار هم حداقل به این گروه سمپاتی دارد .گویا ایشان درحوادث 28مردادمدتی به زندان هم رفته است .
    حدس میزنم ابتدا توسط عارف این قطعات اجراشده باشند و بابک افشار که ازحاصل کار راضی نبوده بعدا در اختیار داریوش قرار داده است .
    2-حیفم می آید از شاهکار "ودراین بن بست" نگویم ! که آهنگساز با چه قدرتی ازپس شعر سخت و سنگین شاملو برآمده به گونه ایکه شعروآهنگ دوشادوش هم حرکت می کنند .در ابتدا آهنگساز هوشمندانه قطعه "بازجویی"ازموسیقی متن فیلم "ساکو و وانزتی"ساخته انیومورکونه بزرگ را به وام میگیرد وبعد وارد ملودی اصلی میشود.داریوش هم به زیبایی هر چه تمام آن را اجرا کرده است .وحقیقتا اجرای جانانه داریوش در کنار اجرای عارف بیش از پیش نمود میابد.
    گویا قدری در شعر هم دست برده بودند وشاملو ازاین کار به شدت نا خرسند بوده است .
    3-آلبوم "امان از" پس از تقریبا 3سال سکوت منتشر شد و همه را شوکه کرد !
    اول از همه به خاطر صدای سرمه آلود داریوش که به اقتضای سن وسال یا هر دلیل دیگر آن گرما و تنالیته خود را ازدست داده بود.
    دوم به خاطر نوع آهنگها !
    درآن سالها کل بازار دردست آهنگهای رقصی یاشش وهشت بود.وهمه درعطش کارهای سنگین و وزین بودند وهرچه سراغ داریوش را میگرفتند میشنیدند که داریوش دارد روی سبکهای جدیدموسیقی کارمیکند !
    این آلبوم در عین زیبایی شعر وموسیقی اصلا توقعات دوستداران داریوش که بسیار هم زیاد شده بودند را برآورده نکرد وسخت به مذاق دوستداران داریوش ناخوش آمد .به گونه ایکه داریوش یک دوره افول را آغاز کرد .ودر خلا داریوش امثال سیاوش قمیشی و ابی اوج گرفتند .
    بعدها مشخص شد که همه کاره آن آلبوم شهیار قنبری بوده است .شهیار که هنرمند جسور و نوگرایی است داریوش را (که آن زمان روابطش با فریدزولاند شکراب شده بود) به تهیه و ضبط این آلبوم ترغیب کرد .
    4-وسوسه داریوش شدن وبه اعتبار ومحبوبیت داریوش رسیدن وسوسه ای است که بسیارانی را در بر گرفته !
    آن روزها جناب هاتف واین روزها جناب بیژن مرتضوی !
    (این دومی را چندماه پیش در برنامه وارطان آوانسیان دیدم که ریش هم گذاشته بود !وبا آن "نتیجتا " گفتنهای ضایع حتی تکیه کلامهای داریوش را کپی میکرد !)
    وقتی "سفره سین "درآمد باز هم کلیت کار راضی کننده نبود وعلاقمندان داریوش ناراضی که چرا داریوش آمده با هاتف آلبوم داده ؟!
    وبسیاری بر این نتیجه بودند که داریوش دیگر تمام شده وبه آخر خط رسیده !
    من این آلبوم را حاصل زیرکی هاتف میدانم که قصد داشت تا شاید با خوابیدن در باد داریوش به مراد دل برسد .
    5-گویا شعرچی بگم از "م.آزاد" است
    6-ببخشید که طولانی شد آن دو عکس راهم ارسال کردم .
    ارادتمند کاوه

    پاسخحذف
  5. کاوه عزیز
    ممنون از توضیحات پربارتان.
    1- من باز هم ایمیلی از شما دریافت نکردم.مگر دوست من به کدامین آدرس ، ایمیل می زنید؟
    ایمیل من : photomusic1@yahoo.com می باشد.
    2- در باب بمان مادر و ودر این بن بست تصور می کنم احمد پژمان که تنظیم کننده این دو اثر بوده آن را به عارف داده است و نه بابک افشار. اگر دقت کنید در بمان مادر قسمتی از تنظیم تغییر یافته.
    احمد پژمان چند کاری گویا با عارف همکاری داشته.
    3- در رابطه با عضویت یا عدم عضویت عارف در جبهه ملی :
    تصور می کنم منظورتان نهضت مقاومت ملی باشد. که در دهه 60 به عنوان زیرشاخه سازمان مجاهدین عمل می کرد.
    اگر خاطرتان باشد در میانه دهه هفتاد شمسی کنسرت بزرگی نیز توسط مجاهدین برگزار شد که خوانندگانی چون ویگن ، عارف ، مرضیه ، امیر آرام ، منوچهر سخایی و الهه در آن شرکت کردند. وابستگی عارف را دقیقا اطلاع ندارم ولی منوچهر سخایی را مطمئن هستم که هنوز نیز به نهضت مقاومت ملی وابستگی دارد. خاطرم هست پس از برگزاری آن کنسرت هجمه ی وسیعی علیه ویگن و عارف در لس آنجلس شد به شکلی که تا مدت ها ویگن را بایکوت کرده بودند.
    الهه که البته پس از مدتی به دلیل ابتلا به سرطان با گرفتن امان نامه به ایران برگشت ولی مرضیه و محمد شمس هنوز یک پای ثابت برنامه های آنها محسوب می شوند.
    4- ساختارشکنی در امان از به اعتقاد من نیز خیلی صریح اتفاق افتاده. عبدی یمینی خیلی بی پرده و بدون این که گوش شنوندگان صدای داریوش را با این فضا آشنا کند به سراغ چنین ملودی هایی رفته. البته ترانه های شهیار نیز آن حس ملموس در ترانه های اردلان سرفراز که شنوندگان آثار داریوش در دهه ی 80 میلادی با آن مانوس بودند را نداشت.
    نکته دیگر این که فرید زولاند معتقد بود که پس از نون و پنیر و سبزی به این دلیل همکاری داریوش با او قطع شد چرا که داریوش نوع فضاهای موجود در ملودی نون و پنیر و سبزی را نمی پسندید به همین دلیل تا مدت ها از او فاصله گرفت اما پرسش اینجاست که آلبوم امان از چندان فاصله ای با فضای موجود در نون و پنیر و سبزی ندارد . چرا داریوش ملودی های عبدی یمینی و ساختار شکنی او را تجربه نمود؟
    5- پس از امان از داریوش تلاش کرد تا آن ذهنیت رنگ و رو باخته ی شنوندگانش را با آثار همیشگی اش جبران کند.
    6- نقش فرید زولاند در دهه ی نود در سرعت بخشیدن به حرکت رو به جلوی ابی در قیاس با داریوش را بسیار زیاد می دانم. زولاند پس از قطع همکاری با داریوش به نظرم به روزترین و بهترین ملودی هایش را به ابی داد.

    پاسخحذف
  6. درود حمید عزیز
    1-مجددبه همین ایمیل فرستادم.نمیدانم مشکل ازکجاست ؟
    2-نه آن تشکیلات نامش "شورای ملی مقاومت"است .منظور من همان جبهه ملی دهه سی خورشیدی است .باحضور چهره هایی همچون شاپوربختیار،کریم سنجابی ،غلامحسین صدیقی وبازرگان وطالقانی وغلامرضاتختی ودیگران چیزی شبیه جنبش سبز امروز!شاخه داخلی آن امروز به عهده"دکتر داودهرمیداس باوند"است .
    عارف هم گویا عضویت داشته.فکرمیکنم به پشتوانه همین سابقه هم آثاری همچون"مردم همیشه مردم.ایران همیشه ایران" را به او سپرده اند.
    البته اینهاهمه حدس وگمان است.ایکاش میدانستیم کدامیک ابتدا اجراکرده اند.
    3-همانطورکه اشاره کردم کارگردان آلبوم
    "امان از" شهیارقنبری است.
    نباید انتظارداشت فریدزلاندهمه حقایق رابگوید.باتوجه مصاحبه آنکات فریدزولاند علت جدایی را مشکل صدای داریوش میدانم که باعث شد داریوش کنسرتهای موفق نون وپنیروسبزی رایکطرفه رهاکند.
    درهمین دوران شهیارقنبری که تازه از پاریس به لوس آنجلس نقل مکان کرده بود وبه گفته خودش که هنرمند باید همواره به افقهای تازه بیاندیشدداریوش رابه اینکار ترغیب کرد.
    امااینکه داریوش چرا خودرا دربست به شهیارقنبری سپرد؟ بازهم علت اصلی را مشکل صدا میدانم .
    "امان از"انصافا آلبومی زیبا وبسیارهنری است اماحقیقتا ضربه بزرگی به داریوش زد.دوستداران داریوش هرگزنمیتوانستندازاوامثال"بچرخانم غزلبانوبرقصانم غزلبانو" را بپذیرند.
    باتشکر.کاوه

    پاسخحذف
  7. کاوه عزیز
    ایمیلتان را دریافت کردم. ممنون . توضیحاتی در ایمیل داده ام.
    ببخشید منظور من همان شورای ملی مقاومت بود .
    آلبوم امان از آلبوم به روزی بود منتها برای صدای داریوش ساخته نشده بود . این کار باید با صدایی چون ابی پخش می شد و نه داریوش.
    فراز عزیز
    فراموش کردم پاسخ دهم که ندر رابطه با آن دو اثر اطلاعی ندارم. ببخشید.

    پاسخحذف
  8. حمید جان ممنون و خسته نباشید
    آیا از نام همسر اول داریوش واینکه چرا از هم جدا شدند اطلاعی دارید؟ 

    پاسخحذف
  9. با سلام و خسته نباشید: آهنگ خانه سرخ را داریوش زودتر خوانده یا ابی؟ در مورد ابی کی شروع به نوشتن میکند؟ بی صبرانه منتظریم.

    پاسخحذف
  10. من نمیدانم چرا بعضی از ما همیشه میکوشیم که اگه هنرمندی یا هر کسی کار مهم و جدی کرده باشد بگوییم از رو ی شانس و اقبال بوده یا یکی دیگه هلش داده ولی در بعضی کشورهای دیگر اون طور که من دنبال کردم به کوچکترین کار مثبت هنرمند خود احترام میگذارند اعتبار ش را به او میدهند .... من به درست بودن صحبتهای کاوه عزیز شک دارم ... کاوه عزیز شما بر این باورهستید که آلبوم امان از ... توسط شهیار به داریوش تحمیل شده داریوش در این اثر هم خواننده بوده و هم تهیه کننده واین را همه میدانند که معمولا تهیه کننده یک اثر کسیست که از کار انجام شده بی شک راضیست بخصوص با این همه هزینه نوازنده حرفه ای ...اما دلیل شما اینست که چون صدای داریوش تغییر کرده بود به این آثار تن داده که در این صورت اگر داریوش به صدای خود دیگر اعتماد نداشت قائدتا باید به سمت آثار بازاری تر و عام پسند تر میرفت که گوشها بیشتر با آن مانوسترند نه اینکه به کل در خلاف جریان آب شنا کند... به جای این حدسها می توانیم بگوییم خواننده بدون در نظر گرفتن جو بازار و باقی مسائل خواسته با دیگر همکارانش اثری متفاوت وبه قول شما هنری ارائه دهد چون این حرف با عقل ومنطق بیشتر جور در میاید تا صحبتهای شما..........آلبوم امان از ... را هر جور که حساب کنید به عنوان یک امتیاز مثبت در کارنامه داریوش و شهیار و عبدی هست ..آلبومی که هم در ملودی و تنظیم هم در شعر وهم در اجرا نو آوری داشت فراتر از زمان خود ومار کت ایرانی بود و در ضمن شاعر ترانه ها( شهیار ) که معمولا از همه کس و همه چیز ایراد میگیرد مهر تائید به اجرای داریوش در این اثر میگذارد با تشکر فراوان

    پاسخحذف
  11. فراز عزیز
    باور من همان است که بنام من ثبت شده لطفا از خود چیزی به آن نیافزایید.نه صحبت "تحمیل" آمده ونه امتیاز منفی داده شده .صرفا عکس العمل دوستداران داریوش را آورده ام وضربه ای که این آلبوم به جایگاه داریوش زد .
    بازهم تکرار میکنم امان از"آلبومی زیبا وبسیارهنری " است .
    بااحترام کاوه

    پاسخحذف
  12. فرزان عزیز
    در رابطه با همسر اول داریوش
    نام و فامیل همسر اول داریوش ، وجیهه فعلی بود که همه او را ووجی صدا می کردند. پدرش از دریاسالاران رژیم گذشته بود که در ماجرای خرید و فروش غیرقانونی شکر در زمان شاه سابق از کار برکنار شد.
    دختر ایشان به نام نیکی خلعتبری از شوهر اول وجیهه فعلی بود که پسر وزیر دربار خلعتبری بود. نیکی خلعتبری در امریکا تاپ مدل بیژن شد . یکی از زیباترین دختران ایرانی بود . دختری بسیار تیزهوش ، حساس و اهل ادبیات ، به شکلی که تمام اشعار و غزلیات حافظ را از حفظ می خواند . متاسفانه به دلیل افسردگی شدید و مفرط و تنهایی همیشگی اش ، سال گذشته در امریکا خودکشی کرد و از بین رفت. ظاهرا یک بار داریوش در صدد بوده تا او را از دام اعتیاد نجات دهد.
    در باره این که داریوش به چه دلیل از همسرش جدا شد اجازه دهید چیزی نگویم..

    پاسخحذف
  13. با سلام
    حمید عزیز راجع به آقای محمد زمانی توضیحات بیشتری میدید؟

    تشکر بابت زحماتتون

    پاسخحذف