۱۳۸۹ مرداد ۸, جمعه

داریوش (قسمت ششم)

تبلیغ دیسکو 13 و 14 سال 1355
تبلیغ دیسکو 15 و 16 پاییز 1355
تبلیغ استریو دیسکو 20 و فیلم فریاد زیر آب هفته نامه جوانان فروردین 1356
تبلیغ کاست استریو دیسکو21 در هفته نامه جوانان فروردین 1356
داریوش و بهروز به نژآد در فریاد زیر آب
داریوش و سیروس الوند در پشت صحنه فریاد زیر آب زمستان 1355
هفته نامه جوانان اردیبهشت 1356
هفته نامه جوانان اردیبهشت 1356

پیش از شروع بخش ششم ، اجازه می خواهم تا پیام اردلان سرفراز در رابطه با دو کار منتشر شده از ایشان با صدای امید در آلبوم شب میلاد به نام های تازه وارد و اگر مانده بودی را با شما در میان بگذارم.
اردلان سرفراز در این ایمیل اشاره داشتند که متاسفانه این دو کار بدون اجازه ایشان منتشر شده و در یک مورد دوست قدیمی آهنگساز ایشان نیز پشتیبان ماجرا بوده اند :
« نه خواننده ، نه آهنگسازان ، نه شرکت آونگ از من اجازه گرفته ، حتی من این کارها را نه قبل ، نه بعد از ضبط شنیده ام ، طبیعی است که در رهگذر این سرقت ، سر ما چه از نظر مادی ، چه از نظر معنوی مثل همیشه بی کلاه مانده است.»
ضمنا قابل اشاره است که آهنگسازان دو اثر اجرا شده ، فرید زولاند و محمد حیدری می باشند.
داریوش
قسمت ششم
در فروردین 1356 ، داریوش در مصاحبه ای با اطلاعات هفتگی عنوان می کند که اخیرا سه ترانه جدید به نام های «اجازه ، فریاد زیر آب و به خود رسیدن» را اجرا کرده است که البته دو ترانه اجازه و فریاد زیر آب تیتراژ فیلم دوم او محسوب می شد.
نکته قابل اشاره این است که کارهای داریوش در سالهای 55 و 56 بر روی نوارهای تولیدی استریو دیسکو که به گمانم متعلق به خسرو لاوی بود ، منتشر و پخش می شد.
به زبان دیگر آلبوم هایی که اینک از داریوش و از پیش از انقلاب موجود است و در بیشتر آنها کلیه اجراهای موجود در آلبوم از آن داریوش است اغلب فاقد اعتبار بوده و به شکل غیرقانونی منتشر گردیده است.
همانگونه که در تصاویر هم مشاهده می کنید داریوش کارهایش را در نوارهای استریو دیسکو از شماره 13 تا 21 منتشر کرده که اگرکسی به این نوارها دسترسی دارد می باید اطمینان داشته باشد که متعلق به تابستان 55 تا بهار 56 است.
 
در دیگر مطلب فروردین 1356 ، هفته نامه اطلاعات هفتگی در خبری کوتاه این گونه مطلب نوشته است:
داریوش خواننده که دو ترانه جدید او در برنامه های نوروزی تلویزیون پخش شد ، هفته گذشته منزل اجاره ای خود را ترک کرد و به منزل جدید خود که در ونک خریداری کرده بود نقل مکان کرد.
همانگونه که اشاره شد دومین فیلم بازی شده توسط داریوش، با نام فریاد زیر آب ، به کارگردانی سیروس الوند در فروردین 1356 اکران شد.
در اردیبهشت 1356 نظرخواهی سالیانه هفته نامه جوانان در رابطه با بهترین های موسیقی ایران در سال 1355منتشر می شود.
در این نظرخواهی داریوش عنوان بهترین خواننده سال 1355 را کسب می کند همانگونه که در نظرسنجی سال 1356 نیز به این مهم دست می یابد.
اگر خاطرتان باشد پیش از این ، اسناد مربوط به نظرسنجی سال های 53 و 54 را در سایت پیشینم منتشر کرده بودم. این بار نیز برای نخستین بار ، سند مربوط به بهترین های 1355 را منتشر می کنم که در همین سند ، چندین ابهام من نیز رفع شد از جمله ماجرای ترانه عسل با صدای ستار که ذکر همین سند اثبات می کند که این ترانه با صدای ستار برای نخستین باردر سال 1355 منتشر شده و نه ابی.
هفته نامه جوانان اردیبهشت 1356
سومین و آخرین قسمت از نظرخواهی مجله جوانان برای انتخاب محبوبین
رقابت شگفت انگیز داریوش و ستار سرانجام فقط با یک صد رای اختلاف ، به سود داریوش تمام شد.
در این شماره سومین و آخرین قسمت نظرخواهی سالیانه مجله جوانان، پیرامون محبوبین دنیای موزیک و ترانه منتشر می کنیم و به این ترتیب با نهمین دوره انتخاب محبوبین دنیای سینما رادیو تلویزیون، وارد دهمین سال نظرخواهی بزرگ می شویم . انتشار دو قسمت از نتایج رفراندوم و نظرخواهی ما درباره هنرمندان سینما و رادیو تلویزیون ، با استقبال و تایید کامل محافل هنری و صدها هزار خواننده مجله جوانان قرار گرفت و همه به بی نظری مجله جوانان صحه گذاشتند .
محبوب ترین خواننده مرد جوان (موزیک پاپ)
1- داریوش 63742 رای
2- ستار 63652 رای
3- ابی 51934 رای
مازیار ، مرتضی ، وفا ، شهرام شب پره ، حمید (شب خیز) ، شاهرخ ، کورش یغمایی ، فرزین ، مارتیک ، شهرام ، افشین ، با آرا بسیار زیاد به ترتیب در این لیست قرار دارند.
داریوش که تا نیمه اول سال ، چهره آرامی داشت ، ناگهان با آهنگ های پیاپی ، شرکت در برنامه های رادیو تلویزیون به یک خواننده پرکار و پر جنب و جوش تبدیل شد.
داریوش با آهنگ های نفرین نامه ، عشق من عاشقم باش ، برادر جان ، شقایق و چند آهنگ پرفروش دیگر موقعیت خود را تثبیت نمود ، در حالی که غول دیگر دنیای موسیقی جوانان ، ستار متاسفانه در نیمه دوم سال که نزدیک نظرخواهی مجله جوانان بود در سکوت فرو رفته بود و از بهمن ماه بود که با اجرای ترانه های تازه ، دوباره در راس جدول قرار گرفت اما دیگر دیر شده بود ، چون قسمت اعظم آرای خوانندگان ما رسیده بود و شاید اگر ستار این آهنگ ها را مثل سرسپرده و حسرت و عسل زودتر خوانده بود می توانست در این زورآزمایی موفق شود .
با این حال ستار و داریوش تا آخرین لحظات کنار هم به رقابت رای پرداخته بودند و سرانجام داریوش با حدود یکصد رای از ستار پیشی گرفت و حالا باید دید سال آینده این دو غول چه خواهند کرد.
به دنبال این دو محبوب نسل جوان ، ابی موفق تر از سال گذشته چهره نشان داد و مسلما توفیق او در فستیوال آواز ترکیه با ترانه شکار ، به این درخشش کمک کرده است .
مازیار چهره ای که سال پیش برای نخستین بار به این لیست گام نهاد ، امسال با آرای خوب نفر دوم سال گذشته مرتضی را تهدید نمود و مقام خوبی در این رفراندوم به دست آورد. در این میان مرتضی به علت کم کاری و سکوت ، مقام دوم سال گذشته را از دست داد.
محبوب ترین خواننده جوان زن ( موزیک پاپ)
1- نوش آفرین 63371 رای
2 – لیلا فروهر 54765 رای
3-بتی 54357 رای
شهره ، اکی بنایی ، نلی ، زیبا با آرا خوب در مقام های بعدی قرار گرفتند.
نوش آفرین برگزیده سال گذشته ، با وجود کم کاری و رکود در نیمه دوم سال ، با ذخیره گذشته توانست با هیجان و شور فراوان مقام نخست را از آن خود سازد.
نوش آفرین تا آخرین لحظات نیز با لیلا فروهر و بتی رقابت داشت و باید قبول نمود که لیلا امسال چهره موفق تری از خود ارائه داد و بتی پرجنب و جوش تر از پیش بود . شهره برای اولین بار در این لیست به چنین مقامی دست یافته و مسلما برای این تازه نفس می تواند امیدوار کننده باشد .


محبوب ترین خواننده با سابقه مرد ( موزیک پاپ)
1- عارف 63725 رای
2- حسن شماعی زاده 63672 رای
3- ویگن 56977 رای

فریدون فرخزاد ، منوچهر سخایی ، فرهاد ، امیر رسایی ، سلی ، محمد نوری ، فریدون فرهی ، ضیا ، با آرا خوب و فراوان در مقام های بعدی نشسته اند.
عارف با توفیقی که امسال بدست آورد در حقیقت ، نه سال پیاپی است که در این رفراندوم با شکوه جوانان به مقام نخست دست می یابد و یک رکورد خیره کننده و استثنایی به جای می گذارد . جالب این که عارف سال گذشته ، فعالیت زیادی نداشت و دو سه آهنگ همراه ذخیره محبوبیت و موقعیت سالهای پیش او را هم چنان صدرنشین ساخته است.
شماعی زاده خواننده و آهنگساز محبوب امسال با آهنگ های بعد از تو ، اقاقی ، پناه ، و چند آهنگ پرفروش دیگر تا آخرین لحظات با عارف رقابت داشت و حتی برگزار کنندگان رفراندوم به درستی نمی دانستند کدام یک در مقام نخست خواهند نشست و البته بعد از دو ماه انتظار ، عارف مقام سال های گذشته خود را تجدید نمود.
ویگن با وجود دوری از ایران ، رکود در خوانندگی ، هنوز در این لیست ، مقام والا و آرا فراوان دارد.
فرخزاد ، منوچهر سخایی و امیر آرام ، مقام گذشته و فرهاد پس از دو سال باز به این لیست گام نهاده است. در این میان آرا فریدون فرهی بعد از چند سال قابل توجه می باشد.

محبوب ترین خواننده با سابقه زن(موزیک پاپ)
1- گوگوش 62761 رای
2- رامش 59697 رای
3- گیتی 57321 رای
پوران ، سیمین غانم ، فیروزه با آرا خوب در این لیست جای گرفته اند. گوگوش برای نهمین سال مقام نخست رفراندوم را به خود اختصاص داد و البته آهنگ های خوب او از جمله مخلوق ، هیچکی مثل تو نبود ، خلوت و تنهایی و شرکت او در برنامه های مختلف تلویزیونی نیز به این موقعیت کمک کرده است .
رامش رقیب قدیمی گوگوش امسال نیز در کنار او ایستاد و همان طور که می بینید با آرا زیاد و نزدیک ، مقام او را تهدید نموده است البته گوگوش و رامش با این رقابت دیرینه و کنار هم ایستادن برای دوست دارانشان به صورت عادت و سنت درآمده اند.
گیتی با آهنگ های متفاوت و جنجالی ، لباس های عجیب و بالاخره روی آوردن به آهنگسازی، امسال چهره موفق تر و جنجالی تری ارائه داد و به همین جهت با آرا خوب در این لیست ، مقام خوبی به دست آورده است.
 
محبوب ترین خواننده مرد (موزیک اصیل)
1- اکبر گلپایگانی 56724 رای
2- هوشمند عقیلی 54310 رای
3- ایرج 47567 رای


محمودی خوانساری ، محمد رضا شجریان ، وفایی ، عبدالوهاب شهیدی ، با آرا بسیار خوب در مقام های بعدی نشسته اند.
گلپایگانی با آهنگ هایی چون موی سپید ، اشک ، چهره موفقی ارائه داد و ناگهان در آخرین لحظات با آرا بسیار زیاد ، مقام دوم سال گذشته خود را پشت سر نهاده و در صدر نشست.
هوشمند عقیلی با وجود کم کاری و سکوت و بالاخره سفرهای پیاپی ، باز هم رقابت پرشور با گلپا چهره پرکار سال پیش داشت و سرانجام با فاصله اندک در مقام دوم جای گرفت.
محبوب ترین خواننده زن (موزیک اصیل)
1- هایده و حمیرا (62179 رای)
2- مهستی 61143 رای
3- مرضیه 52896 رای

نسرین ، عهدیه ، سیما بینا هم آرا زیادی داشتند.
نکته جالب در این مورد ، رقابت پرشور هایده ، حمیرا در این جدول بود ، به طوری که هر پاکتی و رایی گشوده و خوانده می شد یکی مربوط به هایده و دیگری مربوط به حمیرا بود.
هایده به علت اجرای بسیار متنوع آهنگ ها در ستون محبوبین جای داشت اما جنجال ها و گرفتاریهای مربوط به شیرین افشار و رفتن به دادگاه ، شاید باعث شد که تفاوت آرای زیادی با حمیرا نداشته باشد اما حمیرا به علت زندگی بی سر و صدا و خالی از شایعات عشقی و فعالیت نسبتا بیشتری در زمینه خوانندگی ، امسال محبوبیت زیادتری کسب کرد به طوری که سرانجام تصمیم گرفتیم این رقابت رای را اجبارا متوقف و هر دو را در ردیف اول محبوبین بگذاریم، چون مطمئن بودیم که هر چه از آرا خوانده شود باز هم هر دو شانه به شانه حرکت می کنند و حتی اگر اختلاف صد رای بود مانند داریوش و ستار ، یک نفر را اول و یک نفر را در ردیف دوم قرار می دادیم ولی اختلاف آرای این دو چهره محبوب هیچ وقت از بیست تجاوز نمی کرد.
مهستی که در اواسط سال بسیار کم کار شده بود ، با اختلاف رای اندکی در مقام دوم قرار گرفت و در صورتی که سفرهای درازمدت نمی رفت هر دو نفر را به خطر می انداخت.
نکته جالب حضور مرضیه خواننده پرارزش ایران در این لیست جوانانه می باشد و با این که مرضیه جز دو سه کنسرت برنامه دیگری نداشته ، این همه رای و قرار گرفتن در مقام سوم حیرت انگیز و نشانه علاقه خالص مردم به اوست.

محبوب ترین آهنگساز ایرانی
1- جهانبخش پازوکی 58346 رای
2- حسن شماعی زاده 58297 رای
3- فریدون خشنود 58285 رای

بابک بیات ، انوشیروان روحانی ، ناصر چشم آذر ، منوچهر چشم آذر ، واروژان ، با آرا فراوان به ترتیب مقام های بعدی را به کف آورده اند.
رقابت میان پازوکی ، شماعی زاده و خشنود سه چهره پرکار موزیک برای همه هیجان انگیز و پرشور بود. چون پازوکی با آهنگ هایی موفق که برای هایده ، مهستی ، نسرین ، فریدون فرهی ، گلپا ، مازیار ، ساخت و شماعی زاده با آهنگ های خودش و خشنود با آثاری که برای نوش آفرین ، هایده ، مهستی ، نسرین ، ستار ، ابی ساخت چهره های پرکار و موفقی بودند.
سرانجام پس از دو ماه انتظار با فاصله های کم، این سه چهره معروف در مقام های اول تا سوم و سپس بابک بیات و انوشیروان روحانی و چشم آذر با آرا خوب در پله های بعدی نشسته اند.
محبوب ترین ترانه سرای ایرانی :
1- هما میرافشار 58321 رای
2- جهانبخش پازوکی 57252 رای
3- اردلان سرفراز 49784 رای
 
شهیار قنبری ، ایرج جنتی عطایی ، سعید دبیری به ترتیب مقام های بعدی را کسب نمودند.
پی نوشت :
1- با تشکر ویژه از بابک عزیز
2-ترانه هیچکی مثل تو نبود سروده ایرج جنتی عطایی است . همین یک سند کافی است تا تاریخ انتشار این ترانه از جنتی عطایی نیز روشن شود.البته جنتی عطایئ در کتاب خود این ترانه را به داریوش تقدیم کرده است!

نویسنده حمید
جمعه 8 مرداد 1389

۹ نظر:

  1. طبق معمول عالی بود حمید جان ممنون
    گویا در این دوران فریدون فرخزاد صحبت هایی علیه داریوش کرده اگه امکانش باشه بهش بپرداز و همچنین روابط داریوش و گوگوش در اون دوران
    با سپاس

    پاسخحذف
  2. حمید عزیز,با تشکر از مطلب جامع و کاملتان,چند نکته و پرسش برای من مطرح است:
    1- آیا حسن شماعی زاده تا سال 56 آنقدر باسابقه بوده که نسبت به خوانندگانی مثل داریوش و ستار "باسابقه" معرفی شود؟و آیا در سال 1356 ملاک و منظور از سابقه خوانندگان سن و سال آنهاست یا تاریخ شروع فعالیت هنری و خوانندگی؟
    2- آیا در دهه پنجاه خورشیدی به غیر از "افشین مقدم" خواننده دیگری نیز با نام "افشین" فعالیت میکرد؟ خواننده ای که ترانه های "همسایه" و "دختر گیسو طلا" را اجرا کرده است؟
    3- موسیقی متن فریاد زیر آب ساخته زنده یاد "بیات" است یا زنده یاد "واروژان"؟
    4- جالب است که در این میان اختلاف آرا "حسن شماعی زاده" و "عارف" از اختلاف آرا "داریوش" و"ستار" هم کمتر است و تنها 53 رای است. ضمنا در اینجا اختلاف آرا داریوش و ستار 90 رای است نه 100 رای.
    5- جالب است که نویسنده هفته نامه جوانان به سکوت ستار در نیمه دوم سال اشاره میکند ولی سخنی از سکوت اجباری و یکسال و نیمه ی داریوش نمیکند چه بسا داریوش اگر در این یکسال و نیم فعالیت خود را ادامه میداد و ترانه هایی را اجرا میکرد محبوبیت بیشتری می یافت چرا که تا قبل از دستگیری داریوش در سال 53 بیشتر خوانندگان جوانی که در سال 55 رقیب او شده بودند یا فعالیت خود را آغاز نکرده بودند یا به هیچ وجه خوانندگان مطرحی نبودند.
    6- با تشکر از سند ارایه شده در باره ترانه "مثل تو" .آیا در باره ترانه های "کتیبه" و"ریشه" نیز اطلاعی درباره آهنگساز و ترانه سرا دارید؟ و اینکه آیا منظور از "خلوت و تنهایی" همان ترانه "تنهایی با مطلع : یه تنهایی یه خلوت یه سایه بون یه نیمکت... است؟ و یا اینکه خلوت و تنهایی دو ترانه مستقل هستند؟
    با تشکر.

    پاسخحذف
  3. سلام.
    برای من و خیلی از کسانی که سالها با ترانه های داریوش زندگی کرده اند، مطالب نوشته شده توسط شما بسیار جالب و خواندنی است.
    تشکر.

    پاسخحذف
  4. سلام
    تمام مطالب شما را در مورد تاریخ موسیقی پاپ بطور عام وشخص داریوش به طور خاص و نظرات دوستان در مورد مطالب نوشته شده را خواندم.
    در بعضی موارد نکاتی بصورت حدس و گمان و احتمال وبا توجه به قراین ذکر شده است.
    سوالی که برای من پیش اومده اینه که آیا امکان تماس با عومل ساخت ترانه ها در حال حاضر وجود نداره؟
    آیا نمی شه مثلا از شخص داریوش یا آهنگ سازها اطلاعات دقیقتری بدست آورد؟
    تشکر.
    جواد

    پاسخحذف
  5. فرزان عزیز
    در باب روابط داریوش و گوگوش خواهم گفت.
    کیارش عزیز
    1-حسن شماعی زاده کار آهنگسازی اش را از سال 1351 و کار خوانندگی اش را از 1352 آغاز کرده.در نظرسنجی های سابق مبنای خاصی برای کسوت رعایت نمی شد . اگر مبنا سن باشد که تشابه ای میان شماعی زاده و محمد نوری یافت نمی شود.
    2-در دهه ی پنجاه سه خواننده با نام های افشین فعالیت کرده اند. 1- افشین مقدم 2- افشین شاد والبته نفر سومی نیز بود که اکنون نامش در ذهنم نیست. مطلبی در آرشیوم در رابطه با سه افشین های دهه ی پنجاه دارم که در صورت یافتن منتشر خواهم کرد.
    3-بابک بیات
    4-دلیل نام نبردن از داریوش طبیعتا ملاحظه کاری نویسندگان و نشریات آن زمان بوده است.
    5-کتیبه ترانه : ایرج جنتی عطایی ، ملودی : بابک بیات
    ترانه تنهایی و خلوت همان ترانه خلوت است سروده منصور تهرانی و ملودی ناصر چشم آذر
    یه تنهایی یه خلوت یا سایبون یه نیمکت..

    پاسخحذف
  6. جواد عزیز
    متاسفانه عوامل تهیه آثار موسیقیایی در سرزمین ما چندان تمایلی به غبارروبی حقیقت ندارند. نتیجتا پس از طرح یک پرسش ، کوچه ی علی چپ مسیر پیش رو می شود.
    این موضوع را بارها و بارها تجربه کرده ام. پس بهتر است به همان قرائن و قرینه ها بسنده نمود.

    پاسخحذف
  7. سلام حمید عزیز
    مثل همیشه زیبا و خواندنی و جامع خیلی خیلی ممنون از همه زحماتت ...دستت درد نکنه
    من هر کاری کردم قربان وظیفه بوده خوشحالم که مورد توجه تو دوست و یار همیشگی قرار گرفته
    دوستار تو
    بابک

    پاسخحذف
  8. حمید جان
    مثل همیشه استفاده کردم. متاسفانه اجرای بدون اجازه ی آثار انگار برای هنرمندان شاخصی چون زلاند و حیدری و امید هم عادی است و در این حال به آن ها که اینان الگویشان هستند چه می توان گفت؟

    پاسخحذف
  9. در جامعه ای که حتی خود آفرینندگان آثار هم دقیقا نمی دانند چه آثاری را چه سالی بوجود آورده و ارائه کردند کار شما واقعا قابل تقدیره مرسی که سرعت آپ کرنتون را بیشتر کردید

    پاسخحذف