۱۳۸۹ مرداد ۱, جمعه

داریوش (قسمت پنجم)

هفته نامه جوانان 8 آذر 1355
جوانان 12 مهر 1355
روزنامه کیهان سه شنبه 5 بهمن 1355
مصاحبه با داریوش هفته نامه جوانان 23 اسفند 1355
مصاحبه با داریوش هفته نامه جوانان 23 اسفند 1355


داریوش
قسمت پنجم
هفته نامه جوانان دوشنبه 12 مهر 1355
سومین شکایت از داریوش به اتهام نقض عهد و ضرر وزیان
پرویز حجازی کاباره دار معروف ، هفته گذشته علیه داریوش خواننده جوان به اتهام نقض عهد و ضرر وزیان ، شکایتی تسلیم دادستان تهران نمود و به این ترتیب داریوش از حیث شکایت و رفت و آمد به دادسرا رکورد تازه ای آورده است.
حجازی درباره شکایت خود به خبرنگار جوانان در دادسرا گفت : چندی پیش برای بازی در فیلم تازه ای به نام «امشب اشکی می ریزد » با داریوش قرارداد بستیم. داریوش که در این فیلم با آیلین همبازی می شود مبلغ 150 هزار تومان دستمزد مطالبه نمود که صد هزار تومان نقدا پرداخت شد و ضمنا قرار گذاشتیم اگر فروش بلیط فیلم از یک میلیون تجاوز کرد پورسانتاژِی از آن محل هم بگیرد . همه اکیپ نیز برای فیلم برداری راهی چالوس شدند . در همین روزها داریوش به خاطر شکایت دوست خود کامبیز علوی به اتهام تصادف و نقص عضو به زندان افتاد و طبق مذاکرات تازه قرار شد بلافاصله بعد از آزادی وی از زندان ، فیلمبرداری آغاز شود. خوشبختانه مشکل داریوش حل گردید و از زندان هم آزاد شد و من بلافاصله اکیپ را به چالوس فرستادم ولی ناگهان داریوش خود را از من پنهان نمود و هر کجا هم برایش پیغام دادم ، خودی نشان نداد و من مجبور شدم مرتب خرج اکیپ را بدهم و تا به امروز حدود یک میلیون تومان سرمایه ام در خطر افتاده است. ناچار وقتی کاملا ناامید شدم شکایتی تنظیم نموده و با ادعای نیم میلیون خسارت از داریوش تسلیم دادستان کردم تا قانون در این راه به کمک من بشتابد. داریوش علاوه بر شکایت پرویز حجازی با شکایت موسسات صفحه پرکنی آپولون و لیماسو هم به اتهام معامله معارض روبرو است.

هفته نامه جوانان دوشنبه 8 آذر 1355
داریوش برای اولین بار در برنامه شما و رادیو شرکت کرد.
هفته گذشته داریوش برای نخستین بار در کنار خوانندگان معروف دیگر در برنامه شما و رادیو شرکت نمود. داریوش که با اجرای ترانه ای در برنامه تلویزیونی پنجره ها فعالیت تازه خود را آغاز نموده بود ، این هفته برای نخستین بار به رادیو آمد و در شما و رادیو دو ترانه« شبخون و شقایق » را برای دوستداران خود اجرا کرد.
داریوش به عنوان میهمان تا پایان برنامه کنار گوگوش ، حمیرا ، منوچهر نوذری ، و شاهرخ نادری نشست و گاه و بی گاه نیز مورد سئوال قرار گرفت.
حمیرا در تمام مدت با داریوش و گوگوش خوش و بش می کرد و یک لحظه از کنار داریوش دور نمی شد . حمیرا اخیرا با اجرای ترانه «سکوت» مجددا در گروه خوانندگان روز قرار گرفته است.
روزنامه کیهان 5 بهمن 1355
هم اکنون دو ترانه برادر جان و عشق من عاشقم باش در کاست های جدید با صدای داریوش از فروش بالا برخوردار می باشد و پس از داریوش ، گوگوش ، اکبر گلپایگانی ، ابی و حمیرا قرار دارند . الهه نیز با آلبومی از ترانه های تازه توانسته است در بازار کاست از موفقیتی خوب برخوردار باشد و پس از این خواننده بتی ، لیلا فروهر و مازیار جای دارند. تا قبل از ماه محرم کاست داریوش با ترانه های «نفرین نامه و شقایق » توانست به تیراژ 300 هزار دست یابد که این خود نوعی رکورد برای خوانندگان می باشد و پس از داریوش تنها گوگوش توانسته است به حدود چنین تیراژی برسد. البته این تیراژها منحصر به تهران می باشد و بدون محاسبه کاست های غیر مجاز .
ده ترانه برتر هفته
1- عشق من عاشقم باش ( داریوش) ، 2- میلاد( ابی) ، 3- مولوی ( گیتی ) ، 4- چراغ ( مهستی) ، 5 – پناه ( حسن شماعی زاده )


هفته نامه جوانان 23 اسفند 1355
مصاحبه اختصاصی با داریوش
داریوش درباره بازی در سینما ، خوانندگی ، ازدواج و آینده خودش حرف می زند.
خبرنگار جوانان در هفته گذشته ، مصاحبه ای اختصاصی با داریوش خواننده معروف انجام داد که در این مصاحبه داریوش به سئوالات متعدد و طولانی خبرنگار ما در زمینه های مختلف پاسخ داد.

خبرنگار : داریوش ، بعد از یاران اولین فیلم خودت ، می بینم که خیلی پرشور و باعلاقه در دومین فیلم خود «فریاد زیر آب » مشغول بازی هستی . آیا از بازیگری خوشت می آید؟ این کار را ادامه می دهی ؟ فکر نمی کنی به خوانندگی ات لطمه بزند ؟ فکر نمی کنی فیلم سازان از شهرت خوانندگی ات در این راه سواستفاده کنند ؟ اصلا خودت به تماشای فیلم هم می روی ؟ چه بازیگری را دوست داری؟

داریوش : برای من یاران فیلم به حساب نمی آمد . چون در آن نقشی کامل نداشتم . البته من سینما را به خاطر فراگیری و به کف آوردن تجربیاتی شروع کردم و معتقدم که بازیگری می تواند مکمل خوانندگی باشد و متاسفانه این فکر و اندیشه من در« یاران » به انجام نرسید. بعد از یاران در پی موقعیتی بودم تا ایده ال هایم را در سینما نیز بیابم و به همین جهت پیشنهاد بازی در فریاد زیر آب را با کادر سازنده جوان و با حسن نیت پذیرفتم. باور کنید از روز آغاز تا به حال می بینم در این فیلم هر لحظه پربارتر می شوم و تجربیات و اندوخته هایی می گیرم و آرزو دارم که این تجربه سینمایی ، عاقبت و نتیجه مطلوب و دلخواهی داشته باشد . البته در مورد این که سینما به کار خوانندگی ام لطمه ای می زند یا نه ، باید بگویم شاید نود درصد از خوانندگانی که به سینما روی آوردند در پایان ناکام و سرخورده کنار رفتند و من با علم به همین عواقب ، سینما را پذیرفتم و تنها اقبال مردم و منتقدین ، همه چیز را روشن می کند و مسلما تا آن روز من دودل خواهم بود و هیجان درونی خواهم داشت اما این را اضافه کنم که سینما و بازیگری را من جدی شروع نمودم و احتمالا تا اکران این فیلم ، تن به بازی در فیلم تازه ای نمی دهم . باید اضافه کنم مسلما فیلم سازان ، مرا به خاطر موفقیت خوانندگی به سینما دعوت نموده اند و نمی توان به آنها ایراد گرفت و تنها خودم می توانم آنها را از سوءاستفاده بازدارم . خوشبختانه در این مورد کارگردان فیلم من «سیروس الوند » جوان پرشور و علاقمند و قابل اطمینان است و تهیه کننده نیز حسن نیت دارد.
در مورد دیدن فیلم ها ، باید بگویم در جشنواره تهران دو سه فیلم « فدریکو فلینی» من جمله «جاده» را دیدم ، خیلی خوشم آمد و در میان آثار ایرانی «طبیعت بی جان و غریبه و مه» دلخواهم بودند و خودم نیز سعی دارم به بازی در آثار تجارتی تن ندهم و کارهای سینمائی ام در حد قابل ارزش و ارائه در سطح بالایی باشد.

خبرنگار : در مدت دو سه سال گذشته ، خوانندگان زیادی روی کار آمدند . عده ای معتقدند اغلب این تازه نفس ها دنباله رو تو هستند و حتی صدا و فرم ظاهرشان را شبیه تو ارائه می دهند . خودت چه عقیده ای داری ؟ فکر می کنی این تازه نفس ها چقدر دوام بیاورند ، چقدر موفق هستند ، صدای کدامیک را می پسندی ؟ نظرت راجع به موزیک روز چیست آیا در جا زده و یا به جلو گام برداشته است؟

داریوش : راجع به دوام و بقای این عده نمی توانم اظهار نظر دقیقی بکنم ولی به هر حال بستگی به پسند مردم دارد . راجع به آنهایی که شبیه هستند و یا شبیه می خوانند همان در حد نظر مردم می پذیرم و به قولی چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است . البته شخصا معتقدم بعضی صداهایی که ظاهرا شبیه می باشند دارای خصوصیات جداگانه هستند و من ضمن این که به همه صداها گوش می کنم ، به هر ترانه ای توجه دارم و گاه ساده ترین ترانه و آهنگ را در موقعیتی ، دلنشین می بینم . به صدای عده ای از خوانندگان جوان علاقه خاصی دارم.
در مورد وضع موزیک باید بگویم از جهاتی به جلو گام برداشته و از جهاتی دیگر جهشی نداشته است . حتما شما هم قبول دارید که موزیک اصیل ایرانی با تنظیم های تازه ، گام بزرگی به جلو بر می دارد.
 
خبرنگار: تو چرا در سال های گذشته بیشتر با ایرج جنتی عطایی و بابک بیات کار می کردی ؟ چی شد که اخیرا تنوعی در کارت پدید آمد و حتی از یک آهنگساز جوان شهرستانی ( منوچهر طاهرزاده) ، آهنگی خواندی ؟ واقعیت دارد که در انتخاب شعر و آهنگ چنان وسواس داری که گاه در این مورد یک الی دو ماه مطالعه می کنی ؟

داریوش : حاصل همکاری من و ایرج و بابک چند آهنگ خوب و موفق بود ولی دلیل نمی شود که من در یک جا توقف داشته باشم . من شعر و آهنگ خوب این دو را اجرا نمودم و در همین زمان آثار خوب دیگران را نیز از نظر دور نداشتم من جمله ملودی« شبخون » را پسندیدم و بعد شعر خوب ایرج جنتی عطایی کمک زیادی نمود و خودم همراه موزیک و تنظیم کننده ، خیلی تلاش نمودیم تا به فرم دلخواه کنونی درآمد.
من در این راه ، گاه ملودی های محلی را نیز به آهنگساز می سپارم و بعد آن را در حدی خیلی وسواسی و دقیق و دلنشین به مرحله اجرا می رسانیم. قبول دارم که در انتخاب شعر و آهنگ وسواسی شدید دارم و گاه بعد از دو سه ماه مطالعه ، تبادل نظر ، شعر و آهنگی را آماده اجرا می کنم.

خبرنگار : از زندگی خصوصی ات بگو ؟ با کی زندگی می کنی ، قصد ازدواج داری ؟ عاشق کی هستی ؟ از برادرها و خانواده ات بگو . آنها هم به خوانندگی علاقه دارند؟ گویا یکی از آنها به دنبال فوتبال رفته است؟ خودت هم مدتی فوتبال می کردی آیا باز هم ورزش می کنی ؟

داریوش : تنها زندگی می کنم ولی در مورد ازدواج هنوز تصمیم نگرفته ام . اما در مورد عشق باید بگویم ممکن است عاشق نباشم؟ ممکن است کسی را دوست نداشته باشم ؟ فکر می کنم جواب این سئوال را داده باشم.
در مورد برادرانم باید توضیح بدهم که یکی به فوتبال و ورزش سرگرم و دیگری دنبال تحصیل است . خواهرم ازدواج کرده و خلاصه همگی زندگی آرام و خوبی داشته و دارند.
خودم مدتی به فوتبال روی آوردم و حالا هم از ورزش دور نیستم ، بهترین دوستانم نیز بین ورزشکاران هستند.

خبرنگار : عده ای معتقدند تو گران ترین خواننده کاباره ها هستی ؟ راستی با درآمدت چه می کنی ؟ می گویند پول کلانی در راه شعر و آهنگ ، ارکستر و نوازنده می پردازی ؟ پولت را خرج خانواده ات می کنی ؟

داریوش : در مورد گران ترین خواننده ، نمی توانم نظری بدهم . چون من زیاد اهل مجالس و محافل نیستم و در حقیقت یک خواننده کم کار هستم اما به هر حال اهل پس انداز می باشم و در عین حال خود را هیچ وقت بنده پول نمی کنم .
این که برای شعر و آهنگ ، تنظیم و ارکستر و نوازنده دستمزد خوب می پردازم حرفی نیست . چون معتقدم برای یک کار خوب ، یک تلاش گروهی پرثمر ، پول ارزشی ندارد. چون تا لحظه ای که یک شعر و آهنگ و اجرا به دلم ننشیند خیالم راحت نمی شود .
گاه بارها و بارها به استودیوی ضبط می رویم و تکرارها آنقدر ادامه می یابد تا کار و اجرای مطلوب حاصل شود و مسلما این تلاش در راه ارائه کار خوب ، خرج کلی هم بر می دارد که من هیچ دستم نمی لرزد و نگران مسائل مادی آن نیستم.
در مورد تامین خرج خانواده ام باید بگویم که هر کسی در خانواده ما مسئول زندگی خودش هست ولی به هر حال من هم وظیفه ای به عهده دارم و خود را از میدان خارج نمی کنم و تا آنجا که به من احتیاج باشد حاضر و آماده خدمت هستم.

خبرنگار : بالاخره ماجرای اختلاف و درگیری تو با کمپانی های نوار چی شد ؟ ماجرای رای دادگاه و تقاضای اعاده دادرسی تو در مورد حادثه تصادف دوست قدیمی ات کامبیز به کجا کشید . آیا موفق شدی از این درگیری ها خلاص شوی؟
داریوش : خوب می دانید که مرتب خواننده ، آهنگساز و ترانه سرا با کمپانی های نوار درگیر هستند و کمپانی ها به ضرورت های تجارتی ، پای ما را هم به جنجال می کشند و مسلما آنها زیاد ، کاری به کیفیت کار ندارند . ولی به هر حال کم کم در این زمینه ضوابطی بوجود آمده که می تواند مشکلات را حل کند و مسلما تا روابط و قراردادهای معمول و ضابطه ها بین خواننده ها و کمپانی های نوار ، راه استوار و پابرجائی نگیرد این درگیریها و شکایت ها ادمه خواهد داشت .
در مورد شکایت و حکم دادگاه کامبیز دوست قدیمی ام ، تقاضای اعاده دادرسی ام قبول شده است ولی باید منتظر رای دادگاه باشم که قرار است در اردیبهشت ماه تشکیل شود که آرزو دارم به خوبی و خوشی پایان گیرد.»
 
همانگونه که اشاره شد در سال 1355 داریوش همکاری پرباری با ایرج جنتی عطایی داشت. دو یار دیگر داریوش دراین سال شهیار قنبری و اردلان سرفراز بودند.
از شهیار قنبری در این سال ترانه ی نفرین نامه و از اردلان سرفراز ترانه ی شقایق توسط داریوش اجرا شد.
در سال 55 نیز از صدای داریوش در فیلم های سینمایی استفاده شد.
فیلم علف های هرز با دو اجرای داریوش به نام های برادر جان و عشق من عاشقم باش ساخته فرزان دلجو که در تاریخ 10 آذر 1355 اکران شد.
در زمستان سال 55 داریوش بازی در دومین فیلم سینمایی اش را آغاز کرد. فیلمی تحت نام فریاد زیر آب به کارگردانی سیروس الوند که البته در 17 فروردین 1356 اکران شد.

اجراهای داریوش در سال 1355

39- عروسک ( شب آفتابی)
کلام : ایرج جنتی عطایی
ملودی و تنظیم : بابک بیات
تاریخ انتشار : 1355
مطلع :
عروسک قصه ی من ، گهواره ی خوابت کجاست؟
قصر قشنگ کاغذی پولک آفتابت کجاست؟
ترانه ی عروسک در سال 55 با صدای داریوش منتشر شد ولیکن یک سال بعد به عنوان تیتراژ فیلم شب آفتابی نیز گنجانده شد.

40- شبخون
کلام : ایرج جنتی عطایی
ملودی : منوچهر طاهرزاده
تنظیم : منوچهر چشم آذر
انتشار : تابستان 1355
مطلع :
ببین ببین این گریه ی یه مرده
مردی که گریه هاش ظهور درده

41- شقایق
کلام : اردلان سرفراز
ملودی : فرید زولاند
تنظیم : آندرانیک
انتشار : پاییز 1355
مطلع :
دلم مثل دلت خونه شقایق
چشام دریای بارونه شقایق

42- نفرین نامه
کلام : شهیار قنبری
ملودی : بابک افشار
تنظیم : منوچهر چشم آذر
انتشار : پاییز 1355
مطلع :
شرمت باد ای دستی که بد بودی بدتر کردی
هم بغض معصومت را نشکفته پرپر کردی

43- یاور همیشه مومن
کلام : ایرج جنتی عطایی
ملودی : فرید زولاند
تنظیم : واروژان
انتشار : 1355
مطلع:
ای به داد من رسیده تو روزای خود شکستن
ای چراغ مهربونی تو شبای وحشت من

44- گل بارون زده
کلام : ایرج جنتی عطایی
ملودی : سیاوش قمیشی
تنظیم : آندرانیک
انتشار : 1355
مطلع :
گل بارون زده ی من گل یاس نازنینم
می شکنم پژمرده می شم نذار اشکاتو ببینم
گل بارون زده اولین و آخرین همکاری داریوش با سیاوش قمیشی محسوب می گردد.

45- برادر جان
کلام : ایرج جنتی عطایی
ملودی و تنظیم : واروژان
انتشار : آذر 1355
مطلع :
برادر جان نمی دونی چه دلتنگم
برادر جان نمی دونم چه غمگینم

46- عشق من عاشقم باش
کلام : ایرج جنتی عطایی
ملودی و تنظیم : واروژان
انتشار : آذر 1355
مطلع :
تو غربتی که سرده تمام روز و شب هاش
غریبه از من و ما ، عشق من عاشقم باش

47-خورشید خانم
کلام : ایرج جنتی عطایی
ملودی : بابک بیات
تنظیم : محمد اوشال
انتشار : 1355
مطلع :
خورشید خانم آفتاب کن
شب و اسیر خواب کن

48-از تو
کلام : بهمن فرسی
ملودی و تنظیم : ناصر چشم آذر
انتشار : 1355
مطلع :
هر چه را که ساختم عاقبت شکست شکست شکست
من همیشه باختم باختم باختم
بهمن فرسی سراینده ی ترانه ی از تو از فعالین عرصه ی تئاتر و نمایش محسوب می شد واصولا ترانه سرا به حساب نمی آمد.

49 – مه لقا
ترانه و ملودی :افغانی
تنظیم : جلیل زولاند
مطلع : دارم ز جان ای مه لقا مهر تو پنهان در بغل
باشد من از فراق تو داغ فراوان در بغل
انتشار:1351
نویسنده : حمید
جمعه 1 مرداد 1389
پی نوشت :
با تشکر ویژه از بابک عزیز

۱۰ نظر:

  1. سلام به حمید عزیزم
    خیلی خیلی ممنون از زحماتت مثل همیشه جامع و خواندنی بسیار زیبا بود....دستت درد نکنه
    شرمنده می کنی هر کاری کردم وظیفه بوده عزیز
    فقط یک سوالی تاریخ انتشار ترانه عروسک را در لیست ترانه ها55ذکر کردی در صورتی که فیلم شب آفتابی سال54ساخته شده سال 56 این فیم اکران شده و در سینماها به نمابش در اومده و این طور که من می دونم اگر ترانه ای برای فیلمی خوانده می شده تا زمانی که فیلم اکران نشده بوده خواننده اون ترانه را اجرا و پخش نمی کرده و بعد از اکران اون فیلم اون آهنگ اجرا و پخش می شده درسته؟پس اگر این طور باشه تاریخ انتشار عروسک را باید56 ذکر کرد نه؟
    بارم ممنون از همه زحماتت
    دوستار همیشگی تو
    بابک

    پاسخحذف
  2. بابک عزیز
    اگر خاطرت باشد در سال 86 سندی را منتشر کردم که ترانه های منتشر شده در سال 55 جهت انتخاب بهترین ترانه های سال بود. در آن سند در قسمت ترانه های ایرج جنتی عطایی در سال 55 از ترانه ی عروسک نیز یاد شده بود پس قاعدتا تا ترانه ای منتشر نشود هیچ گاه از آن به عنوان ترانه ی یک ترانه سرا جهت نظرخواهی استفاده نمی شود . همانگونه که اشاره کردم این ترانه در سال 55 وارد بازار شد. بابک بیات برای فیلم شب آفتابی تا بدان جا که ذهنم یاری می کند حتی قسمت هایی از موسیقی نوشته شده برای فیلم فریاد زیر آب را نیز استفاده کرد.برای خود من نیز جای پرسش دارد که چرا بابک بیات از ترانه ای که وارد بازار شده بود به عنوان تیتراژ فیلم استفاده کرد.
    ضمنا در سندی دیگر نیز ، آلبوم منتشر شده ای که
    اجرای عروسک با صدای داریوش در آن جای گرفته را نیز دارم که همگی ترانه هایی هستند که در سال 55 منتشر شده اند:
    صدای جرس (نوش آفرین) ، پشیمان ( افشین مقدم)، لب دریا ( رامش) ، ...

    پاسخحذف
  3. حمید جان عالی بود دستت درد نکنه و ممنون از اینکه زود آپ کردی

    پاسخحذف
  4. حمید عزیز,در رابطه با ترانه "مه لقا" تصور خود من اینطور بود که اجرای این ترانه مربوط به سالهای پیش از زندان رفتن داریوش و مثلا سالهای 51 . 52 بوده باشد,یکی بعلت جنس صدای داریوش که به نظر خود من با شروع فعالیت مجدد در سال 55 به پختگی خاصی رسیده بود و مخصوصا تلفظ نوک زبانی حرف "ز" که در مه لقا ادا شده که نظیر آنرا در ترانه هایی مثل "خونه" و "زندگی یه بازیه" و ... که مربوط به سالهای اولیه فعالیت داریوش میباشد شنیده ایم.در حالی که این نوع تلفظ را در هیچ کدام از کارهای سال55 و بعد از آن نمی بینیم, استدلال دیگر من آلبوم "شقایق" داریوش است که پس از انقلاب به صورت 10 ترانه گلچین شده از سالهای 55 و 51 است (به جز طلایه دار) که ترانه های "شقایق,گل بارون زده, عروسک , یاور و شبخون" از سال 55 در کنار ترانه های " پریا, حسود,زندگی یه بازیه" از سال 51 قرار داده شده,اگر بپذیریم که "مه لقا" به عنوان یک ترانه نسبت به دیگر اجرا های داریوش در سال 55 واقعا ضعیف تر است و کیفیت پایین ضبط آن و همچنین ناشناخته ماندن آن نسبت به دیگر اجراهای داریوش پس از آزادی از زندان که همگی در نوع خود از کارهای پرفروش و معروف زمان خود بودند شاید بشود با کمی دقت نتیجه گرفت که این ترانه حداقل 3,4 سال پیش از سال 55 اجرا شده.

    پاسخحذف
  5. درور به حمید عزیز
    خیلی خیلی ممنون از پاسخ جامع و شیوای تو
    ممنون
    دوستار تو
    بابک

    پاسخحذف
  6. سلام آقا حمید

    برای اون روزی که داریوش در رادیو بوده اند یک عکس دسته جمعی وجود دارد.این اقای شاهرخ نادری چه کاره بوده اند؟عکسی هم وجود دارد برای زمانی که داریوش از در پزشکی قانونی (مساله اسید پاشی)خارج میشده که ایشان باز هم اونجا کنار داریوش بوده است

    پاسخحذف
  7. کیارش عزیز
    من به همان میزان که احتمال می دهم این ترانه مربوط به 55 باشد همان مقدار نیز حدس می زنم پیش از آن منتشر شده باشد!!
    نخست این که آهنگساز مه لقه جلیل زولاند هست یعنی پدر فرید زولاند
    فرید زولاند کار آهنگسازی اش را سال 54 آغاز کرده و این احتمال وجود دارد که به واسطه ی آشنایی فرید و داریوش ، ارتباط با جلیل زولاند نیز مهیا شده باشد.
    این یک فرضیه ای است که باید مد نظر قرار داد.
    از لحاظ کیفیت صدا ، جنس صدا و.. حق با شماست.
    جلیل زولاند سال 56 ملودی من آمده ام را به گوگوش داد.
    در واقع به دلیل همین فرضیات بود که من سال انتشار این ترانه را ذکر نکرده ام. جالب است که هیچ حرفی نیز در نشریات آن زمان از این ترانه زده نشده است.
    تصور می کنم تنها خود خواننده بتواند پاسخگوی این سئوال باشد که مه لقا را پیش از دوران زندان اجرا کردید یا پس از آن؟
    اما به واسطه ی فرضیات شما ، من حدسم را نیز پس می گیرم و اصلاح می کنم.

    پاسخحذف
  8. علی عزیز
    شاهرخ نادری تهیه کننده ی برنامه معروف شما و رادیو در پیش از انقلاب بودند که مجریان مختلفی چون فروزنده اربابی ، مستجاب الدعوه ، منوچهر نوذری و.. آن را اجرا می کردند.آن عکسی را که فرمودید نیز مربوط به همان برنامه ای است که داریوش برای نخستین بار به رادیو آمد. تا پیش از این هیچ گاه صدای داریوش از رادیو پخش نشده بود.

    پاسخحذف
  9. سلام حمید جان
    از اونجایی که سالهای میانی دهه پنجاه سالهای اوج داریوش نازنین بودن در مورد اون دوران سوالی داشتم
    یک بار یکی به من می گفت داریوش حتی در دوران اوجش فقط در میان جوانان جنوب شهری محبوب بوده چون خودش از جنوب شهر برخواسته بود و حتی در اون دوران اوجش تو جنوب شهر زندگی می کرد می خواستم بدونم اینا چفدر درستن و بازه محبوبیت داریوش تو اون دوره چقدر بوده و آیا خودش از جنوب شهر برخواسته بود و محل زندگیش تو اوج دوران شهرت و محبوبیتش کجا بوده؟با سپاس

    پاسخحذف
  10. فرزان عزیز
    برای هنر و هنرمند نمی توان محدودیت جغرافیایی قائل شد.
    می توان فرض کرد داریوش به همان میزان که در جنوب شهر محبوبیت داشته در بین شمال شهر نیز اینگونه بوده است.
    در این که ایشان در دوران اوجش در جنوب شهر زندگی می کرده که خیر
    در مطلب آینده خواهید دید که ایشان در فروردین 1356 در منزلی در حوالی میدان ونک تهران سکنی گزیدند.ایشان خود در مصاحبه ای با بی بی سی اشاره داشتند اهل خیابان تخت جمشید تهران بوده اند ( مجاور استایوم امجدیه سابق)در خانواده ای از طیف متوسط جامعه.
    اما باید در نظر گرفت که طبیعتا در بین اقشار مختلف جامعه ، شنونده آثار او نیز به مانند اکثر خوانندگان متنوع و متکثر بوده است. ترانه های اجرا شده توسط داریوش به دلیل بار معنایی قوی بیشتر مورد پسند طیف روشنفکر و تحصیل کرده و دانشجو می بوده است . به هر روی نباید توقع داشت که بر فرض مثال عوام جامعه به همان میزان که جواد یساری و داود مقامی و سوسن و آغاسی را می شنیده اند به همان میزان نیز شنونده داریوش و فرهاد و ابی می بوده اند.
    هر کدام از این خوانندگان جایگاه خاصی در بین طیف های مختلف جامعه داشته و دارند.

    پاسخحذف