۱۳۸۹ خرداد ۲۳, یکشنبه

داریوش (قسمت دوم)

داریوش در کنار بهروز وثوقی ، ناصرحجازی و عارف 1351
داریوش کیوان و افشین اطلاعات هفتگی اردیبهشت 1351
داریوش در مراسم عروسی سعید مطلبی نویسنده زمستان 1351اطلاعات هفتگی
سپید و سیاه 8 اسفند 1352
سپید وسیاه 3 بهمن 1352
صفحه ی دستای تو زمستان 1351
صفحه جنگل خرداد 1352
صفحه علی کنکوری شهریور 1352
صفحه من و دل شهریور 1352
صفحه خونه دی 1352


صدای سرخ قسمت دوم: در قسمت پیشین به مرور کارنامه ی داریوش در سال 1350 پرداختیم. داریوش در اواخر سال 1350 ارتباطش را با برنامه ی شش و هشت قطع می کند. هفته نامه ی اطلاعات هفتگی در اردیبهشت 1351 اینگونه می نویسد: به دنبال جدا شدن داریوش ، افشین و کیوان از برنامه شش و هشت ، این سه خواننده ی جوان با هم همکاری داشتند اما این هفته شنیدیم که داریوش تصمیم دارد از دو دوست خود جدا شود و به تنهائی به کار خوانندگی بپردازد. جدائی داریوش از کیوان و افشین دلیل خاصی ندارد بلکه داریوش مصمم است از این پس تنها فعالیت داشته باشد.

ظاهرا اختلاف داریوش با فرشید رمزی تهیه کننده ی برنامه شش و هشت ، دلیل جدائی او از تلویزیون بود. اما هفته نامه اطلاعات هفتگی در اردیبهشت 1351 خبر جالب دیگری را منتشر می کند. داریوش مشغول ضبط شعر پریای احمد شاملوست. سالها بعد داریوش در مصاحبه با شاهرخ گلستان از ممنوعیت انتشار آهنگ پریا پرده بر می دارد و بیان می کند که بابت اجرای این ترانه مورد بازخواست قرار گرفته در حالی که کتاب شاملو منتشر شده بود. اما اجرای ترانه ی پریا دست به دست در بین مردم پخش می شود و دیگر ساواک نمی تواند کاری انجام دهد. تنها به این حربه متوسل می شوند که اجازه نمی دهند صفحه ی ترانه پریا چاپ شود و از مینا اسدی شاعر و ترانه سرا می خواهند تا بر آهنگ« پریا »کلامی تازه بنویسد و ایشان نیز ترانه ی« زندگی یه بازیه» را می سراید. صفحه ی ترانه ی «زندگی یه بازیه و آسمون با من و تو قهره دیگه »در اردیبهشت 1351 منتشر می شود. داریوش نخستین خواننده ای بود که شعری از احمد شاملو را اجرا کرد. در واقع فرهاد یک سال بعد یعنی در تابستان 52 ترانه ی شبانه ها را اجرا کرد. نکته دیگر این که ملودی پریا را خود داریوش در دستگاه دشتی ساخت و این ملودی نخستین کار سنتی داریوش نیز محسوب می شد. البته اجرای همین کار سنتی باعث خشم احمد شاملو نیز شد . در تیر ماه 1351 نخستین اجرای داریوش در یک فیلم سینمائی نیز پخش می شود. ترانه ی زندونی سروده محمد علی شیرازی و آهنگی از انوشیروان روحانی تیتراژ فیلم گذر اکبر می شود . این فیلم در تاریخ 14 تیر 1351 اکران می شود. محمد علی شیرازی سراینده ی ترانه ی زندونی در مصاحبه ای در دهه ی هشتاد با یکی از هفته نامه های چاپ داخل ایده ی سرودن ترانه ی زندونی را این گونه توصیف می کند: «این موضوع فکر من را به خودش مشغول کرده بود که یک زندانی وقتی از زندان آزاد می شود چرا باید هم چنان در حاشیه باشد و مردم به خاطر انگی که به پیشانی او خورده از جامعه طردش کنند . سال ها برای پیدا کردن ملودی مناسب و جای عرضه کردنش معطل بودم و نمی توانستم آن را بسازم تا این که برای فیلم گذر اکبر به من سفارش دادند و در همان زمان هم آهنگی که مناسب این بود توسط آقای انوشیروان روحانی ساخته شد و من هم روی ملودی ، شعر زندونی را ساختم. البته این فیلم به مدت دو سال توقیف بود و نهایتا در سال 51 اکران شد.» داریوش هم چنان در این سال به اجرای ترانه های سنتی می پردازد . پس از اجرای آهنگ «آسمون با من و تو قهره دیگه » ساخته ی صدر الدین مهوان که البته بعدها توسط مهستی نیز بازخوانی شد به اجرای کار دیگری از مهوان می پردازد. آهنگ« شب اومد و پسرم »دیگر کارهای سنتی داریوش در این سال بود تا جمع آثار سنتی داریوش در سال 1351 به عدد پنج برسد . پریا ، آسمون با من و تو قهره دیگه ، زندگی یه بازیه ، شب اومد و در نهایت پسرم. پسرم نخستین همکاری بابک بیات با داریوش بود. در آذر ماه سال 1351 دو کار دیگر داریوش در فیلم های سینمائی جای می گیرد. نخست اجرای ترانه ی شهر غم در فیلم سینمایی شیرتوشیر اکران شده در 29 آذر 1351 و دیگر اجرای ترانه ی دستای تو در فیلم دشنه. در باب ترانه ی شهر غم نکته ای که می بایست مورد اشاره قرار گیرد این است که این ترانه توسط ستار نیز اجرا شده اما متاسفانه ایشان هیچ گاه تاکنون اشاره ای به این که این ترانه ابتدا توسط داریوش خوانده شده ، نمی کنند. اجرای ستار برای سریال تلویزیونی قصه ی عشق بوده که در سال 52 اکران گردیده در حالی که داریوش یک سال قبل از این تاریخ در فیلم سینمایی شیرتوشیر صدایش پخش شده بود. ستار یکی از نخستین مقلدان داریوش در پیش از انقلاب محسوب می شود به شکلی که تورج شعبانخانی آهنگساز در مصاحبه ای بر این نکته صحه گذاشت. از دیگر مقلدان داریوش در پیش از انقلاب می توان به فرزین ، کامران ، شاهرخ و پرویز اشاره داشت به گونه ای که متاسفانه پاره ای از اجراهای این خواننده ها نیز طی این سال ها به نام داریوش پخش گردیده که حتما در این باره به شکل مستند مثال های روشنی را ذکر خواهم کرد. اما انتشار ترانه دستای تو با کلام اردلان سرفراز و ملودی حسن شماعی زاده در فیلم سینمایی دشنه در 30 آذر 1351 مسیر تازه ای در فعالیت هنری داریوش محسوب می شد.

در واقع دستای تو یکی از نخستین کارهای جدی داریوش در عرصه ی خوانندگی بود. حسن شماعی زاده در مصاحبه ای در همان سال با اطلاعات هفتگی بیان داشت که برای ملودی دستای تو بیست هزار تومان دریافت داشته . مبلغی که شاید برای آن سال رقم بسیار کلانی نیز محسوب می شد. نکته ای را که فراموش کردم بیان کنم آن است که پس از جدائی داریوش از تلویزیون به دلیل اختلافات ایشان با تهیه کنندگان تلویزیون و تقریبا پس از اجرای ترانه ی پریای شاملو، پخش صدای داریوش از تلویزیون ممنوع شد و فرشید رمزی تهیه کننده ی چشمک به سراغ فریدون فروغی رفت و ایشان جایگزین داریوش در آن برنامه شدند. حسن شماعی زاده روایت جالبی از انتشار ترانه ی دستای تو با صدای داریوش دارد: «پس از شروع کار آهنگسازی من در سال 51 داریوش برای یک آهنگ به من مراجعه کرد . زمستان 1351 این ترانه در استودیو آل کوردوبس با ارکستر واروژان که شامل 14 نوازنده بود ضبط شد . پس از اجرای آهنگ، ترانه به شورای شعر رادیو رفت و رد شد . چون پس از برنامه ی شش و هشت صدای داریوش از تلویزیون ممنوع شده بود . واروژان در آن سالها به ساختن موسیقی فیلم روی آورده بود . لذا قراردادی با آقای مصیبی برای فیلم دشنه بسته بود. این ترانه در ماشین واروژان برای آقای مصیبی گذاشته می شود و اواز این ترانه خوشش می آِید . مصیبی با پافشاری به شماعی زاده می گوید که این ترانه را از رادیو و تلویزیون پخش نکنید تا اولین بار در فیلم پخش شود بی خبر از همه جا که پخش صدای داریوش ممنوع شده است.پس از آن برای قرارداد به تک تک کمپانی ها سر زدیم ولی هیچ کدام از آنها با ما قرارداد نبستند چون از ریسک کردن می ترسیدند و می گفتند چون انتشار صدای داریوش ممنوع است ما هم نمی توانیم قرارداد ببندیم . الیاس نامی به من گفت به میدان 24 اسفند نزد جهانگیر طبریایی برو و در آنجا قرارداد بسته شد و صفحه همزمان با فیلم پخش شد.» همین ممنوعیت پخش صدای داریوش از تلویزیون باعث شد تا دعوت محمود قربانی در کاباره میامی را بپذیرد و در آن کاباره شبها با ارکستر واروژان برنامه اجرا کند. دیگر تاثیر این ممنوعیت کم شدن تعداد اجراهای داریوش و محدود شدن کارهایش به اجرا در فیلم های سینمائی بود. در اوایل 1352 داریوش که حالا با وسواس بیشتری به انتخاب ترانه ها می پرداخت مرثیه ی « چشم من » را با ملودی حسن شماعی زاده اجرا می کند. ترانه ی «خار » نیز که سروده ی مسعود هوشمند بود در فیلم سینمایی جنوبی در اردیبهشت 1352 پخش می شود. در جدول بهترین ترانه های تابستان 1352 این ترانه ها جای گرفتند: کوچولو ( عارف) ، شبانه ( فرهاد) ، دیدی از دستم رفت( منوچهر سخائی) ، پنچره ای به باغ گل ( حمیرا) ، فریاد ( مهستی ) ، تنگنا ( فریدون فروغی) ، دیروز امروز( گیتی) ، خار ( داریوش) ، چادر نماز( رامش) . اما سال 1352 سالی سرنوشت ساز در فعالیت هنری داریوش بود. چرا که ترانه نوین ایران زمین با آثاری از شهیار قنبری و اردلان سرفراز و جنتی عطایی با اجراهایی از فرهاد و گوگوش رسما حضورش را به ثبت نشانده بود. داریوش نیز با محدود کردن اجراهایش آثاری ماندگار را برای همیشه ی تاریخ ثبت کرد. در خرداد 1352 ترانه ی جنگل سروده ی ایرج جنتی عطایی و ملودی بابک بیات به عنوان تیتراژ فیلم سینمایی «خورشید در مرداب» پخش می شود. ظاهرا نخست قرار بوده فریدون فروغی این ترانه را اجرا کند. این ترانه به مناسبت اعدام چریک های جنگل سیاهکل ساخته می شود. این ترانه یکی از نخستین آثار سیاسی اجتماعی ایرج جنتی عطایی محسوب می شود. پس از این کار ترانه علی کنکوری برای فیلمی به همین نام در شهریور 1352 پخش می شود. هفته نامه اطلاعات هفتگی در شهریور 1352 متن ترانه ی «من و دل » سروده ی مسعود امینی و ملودی بابک افشار با صدای داریوش را منتشر می کند. در دی ماه 1352 نیز همین هفته نامه، متن ترانه ی جاودانه ایرج جنتی عطایی با صدای داریوش با نام «خونه »را منتشر می کند. ظاهرا این ترانه با صدای ابی و ستار نیز ضبط می شود اما به دلیل همخوانی بیشتر کلام و ملودی با صدای حماسی داریوش ، ترانه سرا و آهنگساز را متقاعد می کند تا ترانه ی جاودانه خونه با صدای داریوش پخش شود. در اسفند 1352 هفته نامه اطلاعات هفتگی طی مصاحبه ای با داریوش خبر بازخوانی دو اثر قدیمی را با صدای ایشان می دهد. داریوش در این مصاحبه عنوان می کند که آهنگ زهره با صدای داریوش رفیعی و مسبب با صدای عماد رام را بازخوانی می کند. اما در این سال هفته نامه های مختلف خبرهای حاشیه ای زیادی را نیز از داریوش منتشر می کنند. خبرهایی از شب نشینیهای زیاد ایشان و حتی در مطلبی خبر از استفاده ی بیش از اندازه از یک ماده ی ممنوعه توسط ایشان که البته منظور همان مصرف مواد مخدر است. البته در تابستان 52 نیز خبر منجر به نقص عضو چشم کامبیز دوست داریوش در حادثه ی رانندگی که داریوش راننده بوده نیز پخش می شود . خبری که 3 سال بعد منجر به زندان رفتن داریوش در پی شکایت این دوست نیز می شود. همان گونه که نشریات در این سال روایت کرده اند داریوش در سال 52 نیز متاسفانه اعتیاد به مواد داشته که البته ایشان در مصاحبه با علی رضا امیر قاسمی بیان داشتند پیش از به زندان رفتن در تابستان 53 مصرف کننده ی تفننی بودند. 3 بهمن 1352 هفته نامه سپید و سیاه سرنوشت داریوش رفیعی در انتظار داریوش است؟ «در یکی از شبهای هفته ی گذشته داریوش خواننده ای که با برنامه ی چشمک و شش و هشت به مردم معرفی شد و به زودی لقب خواننده نسل جوان گرفت قهرمان یک ماجرای تاسف آور شد. داریوش پس از اجرای برنامه اش در کاباره میامی به محفل دوستان خود که گویا یک بزم نیمه شبانه برپا کرده بودند رفت و پس از ساعتی نیمه های شب به حال اغما افتاد. دوستان داریوش او را فورا به یک بیمارستان رساندند و در بیمارستان گفته شد که بیهوشی وی به خاطر مسمومیت ناشی از مصرف بیش از حد مشروب و یکی از مواد ممنوعه بوده است و اضافه کردند که اگر او را چند دقیقه دیرتر می رساندند به احتمال قوی از این مسمومیت جان سالم به در نمی برد. داریوش از مدت ها پیش به شرکت در اینگونه شب زنده داری ها پرداخته است و اگر هر چه زودتر به خود نیاید و دوستان ناباب خود را ترک نکند بیم آن می رود که او نیز هم چون داریوش رفیعی قربانی اشتباهات دوران جوانی خود شود و نه تنها صدای گرم و پرسوزش بلکه زندگیش را نیز از دست دهد.» توضیح از مدیر سایت: داریوش رفیعی خواننده در سال 1335 به دلیل مصرف بیش از حد مواد مخدر درگذشت. هفته نامه سپید و سیاه چهارشنبه 8 اسفند 1352 داریوش و ترک اعتیاد این هفته داریوش خواننده یی که فعالیت خود را در یکی از کاباره ها از سر گرفته بود در یکی از بیمارستان ها بستری شد تا اعتیاد خود را ترک کند . گویا این برای چندمین بار است که داریوش برای ترک اعتیاد بستری می شود و گویا این بار یک عشق تازه باعث شده تا او چنین تصمیمی بگیرد . در این روزها هر کس می خواست با داریوش تماس بگیرد به او می گفتند که داریوش به سفر رفته است در حالی که واقعیت این است که دکتر معالج او اجازه نداده است داریوش با هیچ کس ملاقات بکند. اجراهای داریوش در سال 1351 و 1352

پریا
کلام : احمد شاملو
 ملودی : داریوش اقبالی
تنظیم : پرویز مقصدی
انتشار : اردیبهشت 1351
مطلع : یکی بود یکی نبود زیر گنبد کبود
لخت و عور تنگ غروب سه پری نشسته بود
16- آسمون با من و تو قهره دیگه
کلام : تورج نگهبان
ملودی و تنظیم : صدر الدین مهوان
انتشار : اردیبهشت 1351
کمپانی آپولون
مطلع : شبامون آخ که چه تاریک و چه سرده
دلامون جای غمه لونه ی درده
 17- زندگی یه بازیه
کلام : مینا اسدی
ملودی : داریوش اقبالی
تنظیم : پرویز مقصدی
انتشار : اردیبهشت 1351
کمپانی آپولون
مطلع : زندگی یه بازیه کی از عمرش راضیه
ابره گریونه دلم چشمه ی خونه دلم
 18- شب اومد
کلام : مسعود هوشمند
ملودی و تنظیم: صدرالدین مهوان
انتشار : 1351
مطلع : بازم آفتاب غروب کرد و شب اومد
به جون خسته ام بازم تب اومد
 19 – حسود
کلام : آرش سزاوار
ملودی و تنظیم : پرویز مقصدی
 انتشار : 1351
مطلع : تو سینه این دل من می خواد آتیش بگیره
مونده سر دوراهی چه راهی پیش بگیره
20- تلافی
کلام : ایرج رزمجو
ملودی و تنظیم : پرویز مقصدی
انتشار : 1351
مطلع : عاقبت ظلم تو رو یه روز تلافی می کنم
اشکامو پاک می کنم با دل تبانی می کنم
 21- زندونی
کلام : محمدعلی شیرازی
 ملودی و تنظیم : انوشیروان روحانی ا
نتشار : 14 تیر 1351
تیتراژ فیلم سینمائی گذر اکبر
مطلع : وقتی که دل تنگه فایدش چیه آزادی
 زندگی زندونه وقتی نباشه شادی
 22- پسرم
 کلام : ایرج جنتی عطایی
ملودی و تنظیم : بابک بیات
 انتشار : 1351
مطلع : خونه خالی خونه سرده خونه سرده و سوت و کوره
به امیدت آینه ی دل واسه من سنگ صبوره

23- شهر غم
کلام : ایرج جنتی عطایی
ملودی و تنظیم : بابک بیات
انتشار : 29 آذر 1351
تیتراژ فیلم سینمایی شیرتوشیر
مطلع : خسته و دربه در شهر غمم
شبم از هر چی شبه سیاهتره
 24- دستای تو
کلام : اردلان سرفراز
ملودی : حسن شماعی زاده
تنظیم : واروژان
 انتشار : 30 آذر
1351 تیتراژ فیلم سینمائی دشنه
مطلع : ای که بی تو خودم تک و تنها می بینم
 هر جا که پا می ذارم تو رو اونجا می بینم
 25- خار
کلام : مسعود هوشمند
 ملودی : حسین واثقی
تنظیم : فرشاد
انتشار : اردیبهشت 1352 کمپانی آپولون
تیتراژ فیلم جنوبی
مطلع : ای خدا من به کسی کاری ندارم
ولی زخم از همه خوردن شده کارم
26 – چشم من
کلام : اردلان سرفراز
ملودی و تنظیم : حسن شماعی زاده
انتشار : اردیبهشت 1352 مطلع :
چشم من بیا من و یاری بکن
گونه هام خشکیده شد کاری بکن
 27- جنگل
کلام : ایرج جنتی عطایی
 ملودی و تنظیم : بابک بیات
 انتشار : خرداد 1352
تیتراژ فیلم سینمایی خورشید در مرداب
مطلع : پشت سر پشت سر پشت سر جهنمه
روبرو روبرو قتل گاه آدمه
 28- علی کنکوری
کلام : ایرج جنتی عطایی
ملودی و تنظیم : بابک بیات
 انتشار : شهریور 1352
کمپانی المپیک
تیتراژ فیلم سینمایی علی کنکوری
 مطلع : با چشای بی فروغ میون راست و دروغ
خودمو گم می کنم توی این شهر شلوغ
 29- من و دل کلام : مسعود امینی
ملودی : بابک افشار ت
نظیم : واروژان
انتشار :شهریور 1352
آهنگ روز
مطلع : شبا وقتی من و دل تنهای تنها می مونیم
واسه هم قصه ای از روز جدائی می خونیم
30- سپید و سیاه
کلام : تورج نگهبان
ملودی : امیرآرام
تنظیم: محمد شمس
 انتشار : 1352
مطلع : تو خراب من آلوده مشو
غم این پیکر فرسوده مخور
قصه ام بشنو و از یاد ببر بهر
من غصه ی بیهوده مخور
 31- خونه
کلام : ایرج جنتی عطایی
 ملودی : بابک بیات
 تنظیم : محمد اوشال
 انتشار : دی 1352
کاسپین
مطلع : خونه این خونه ی ویرون واسه من هزار تا خاطره داره
 خونه این خونه ی تاریک چه روزائی رو به یادم می آره
32- زهره
کلام : جهانگیر تفضلی
 تنظیم : محمد حیدری
 اجرا: اسفند 1352
 مطلع : یاد از آن روزی که بودی زهره یار من
 دور از چشم رقیبان در کنار من
33- مسبب
کلام : معینی کرمانشاهی
 ملودی و تنظیم : عماد رام
 اجرا : اسفند 1352
مطلع : الهی به مستان جام شهود به عقل آفرینان بزم وجود




نویسنده : حمید

یک شنبه 23 خرداد 1389



۲۷ نظر:

  1. آقا حمید سلام دستت درد نکنه 3 نکته:
    1=بازیگر نقش اول گذراکبر= رضا بیک ایمانوردی
    2=بازیگر نقش اول دشنه= بهروز وثوقی
    3=بازیگر نقش اول خورشید در مرداب= سعیدراد

    پاسخحذف
  2. kheyli aaliye vaghean mamnoon ye tashakore dige babate inke zoodtar az dafehaye ghabl up kardin

    پاسخحذف
  3. سلام آق حمید

    - آیا مصطفی جاویدان و درویش جاویدان یک نفر هستند؟همان خواننده اهنگهای کوچه بازاری که ترانه "چینی بند زن" را خواننده است؟

    - دلیل مخالت شاملو بابت ترانه شدن شعر پریا چه بوده است؟

    - در سایت داریوش ترانه سرا شعر "خار" منصور تهرانی ذکر شده است.کلا اسمی از مسعود هوشمند در بین ترانه سرایان ترانه های داریوش نیست

    متشکر

    پاسخحذف
  4. سلام

    آهنگساز تصنیف زهره مجید وفادار است

    پاسخحذف
  5. درود حمید عزیز
    با سپاس فراوان بسیار جالب و خواندنی بود. بسیار استفاده کردم .
    اما اینکه "اجرای ترانه ی پریا دست به دست در بین مردم پخش می شود و دیگر ساواک نمی تواند کاری انجام دهد." کاملا احساسی است .
    به شخصه می توانم چندین لیبل کاستهای پیش از انقلاب داریوش را شاهد بیاورم که آهنگ پریا را دارد .همچنین این آهنگ با دو تنظیم ارائه شده واینها با "ممنوعیت انتشار آهنگ" نمی خواند .
    اصولا با نگاهی به متن کامل شعر پریا ودو تکه ای که داریوش از آن جدا واجرا کرده است ، اعتراضی خواندن این آهنگ داریوش ، بیشتر به شوخی شبیه می شود !.
    درآن سالها آهنگ از رادیو پخش میشد و مورد توجه قرار می گرفت بعد مردم برای خریدصفحه اش هجوم می آوردند .علت ریسک نکردن کمپانی هاهم ترس از فروش نرفتن بوده است نه ممنوع بودن فروش صفحات داریوش به دلایل سیاسی .!
    اصولا این ممنوع بودن بسیار غلط انداز است وشما از سر شیفتگی آن را سیاسی وانمود می کنید .
    علت حذف داریوش از برنامه" شش وهشت " حسادتها و تنگ نظریهای رایج ومعمول بوده که مختص داریوش هم نیست.
    ونکته آخر در خصوص قضیه اعتیاد ، دردهه پنجاه رو آوردن به اعتیاد وتظاهر به آن
    یک ژست و ادای کاملا روشنفکرانه وسیاسی بود ! بخصوص در مورد آنهایی که گرفتار حبس و زندان هم می شدند!
    داریوش تا پیش ازاین علت اعتیادش را به جریان اسیدپاشی و آمپولهای مرفینی که برای تسکین درد به او تزریق می کردند ربط میداد !
    اینکه "ایشان در مصاحبه با علی رضا امیر قاسمی بیان داشتند پیش از به زندان رفتن در تابستان 53 مصرف کننده ی تفننی بودند."را هم به حساب رندیهای حضرت داریوش بگذارید !

    پاسخحذف
  6. علی عزیز
    1- مصطفی جاویدان همان درویش جاویدان است که آهنگ باباکوهی از معروف ترین آثار او محسوب می شود.
    2- دلیل مخالفت شاملو در نحوه ی اجرای ترانه بود که با یک ضرب آهنگ سنتی اثر خلق شد. اصولا شاملو نسبت به موسیقی سنتی ظاهرا نظر مساعدی نداشته
    3-متاسفانه بسیاری از اطلاعاتی که در سایت داریوش در باب عوامل تهیه آثارش منتشر گردیده اشتباه است.
    به شکلی که حتی سراینده شعر پند حافظ نیز اردلان سرفراز ذکر شده بود.!!
    سراینده ی ترانه خار مسعود هوشمند است که صفحه ی آن را نیز من دیده ام.
    اصولا هیچ گونه همکاری مابین داریوش و منصور تهرانی تاکنون رخ نداده.
    اگر به سایت منصور تهرانی مراجعه کنید هیچ نامی از داریوش در بین اجرا کنندگان آثار او مشاهده نمی کنید.

    پاسخحذف
  7. سلام حمید عزیز
    خیلی خیلی عالی بود مثل همیشه ناب و خواندنی...دستت درد نکنه خیلی استفاده کردم
    بی صبرانه منتظره ادامه اش هستم
    دوستار تو
    بابک

    پاسخحذف
  8. کاوه عزیز
    1- در باب ترانه پریا
    گفته اید :
    «چندین لیبل کاستهای پیش از انقلاب داریوش را شاهد بیاورم که آهنگ پریا را دارد .»
    دوست عزیز جهت اطلاعتان آثار دهه ی پنجاه تا پایان سال 53 بر روی صفحه منتشر می شد و تنها از سال 54 بود که کاست وارد بازار شد.
    آن کاور آلبوم هایی که شما می فرمایید در سال های 57 و 58 منتشر شده
    خواهش می کنم کاوه عزیز این قدر پیش داوری نکنید و از شما تمنا می کنم از روی منطق به نقد داریوش بپردازید ونه احساسات.
    در بخش های آینده به شکل مستند حتی به اجراهایی خواهم پرداخت که مثلا توسط فرزین خوانده شده ولی کمپانی ها با نام داریوش منتشر کرده اند.
    این که در لیبل آلبومی نام ترانه پریا دیده شده که باعث پاک شدن صورت مساله نمی شود؟
    می توانم از شما بپرسم چرا دقیقا همان زمانی که نشریات خبر از اجرای ترانه ی پریا توسط داریوش داده اند مدت کوتاهی بعد ترانه زندگی یه بازیه منتشر شد.
    خود داریوش می گوید که به دلیل ممنوعیت انتشار پریا از مینا اسدی خواستند که کلام تازه ای روی پریا بنویسد.
    به نظرتان این موضوع منطقی نیست؟

    در جایی دیگر می فرمایید:
    علت ریسک نکردن کمپانی هاهم ترس از فروش نرفتن بوده است نه ممنوع بودن فروش صفحات داریوش به دلایل سیاسی .!»
    آخر دوست من این چه حرفی است که شما می زنید . اصلا زمانی که ترانه پریا پخش شد اصلا صدای داریوش از رادیو ممنوع بوده وانگهی یعنی مردم تمایلی به خرید کارهای داریوش نداشتند ؟و..
    2-
    در باب اعتیاد نیز من آخر نفهمیدم شما اعتیاد داریوش را یک ژست روشنفکرانه می پندارید یا یک واقعیت؟
    در ضمن به اعتقاد من اگر اعتیاد داریوش پیش از انقلاب یک نمره منفی در کارنامه او محسوب شود حرکت او از سال 2000 و سیر در راه بهبودی و پیام رسانی به معتادان بلا شک نمره مثبت تلقی خواهد شد.
    ضمنا من می توانستم خیلی راحت این سند را منتشر نکنم و پرده پوشی کنم. اما از آنجا که از روز نخست احساساتم را در بیان واقعیات روی داده به کنار گداشته ام خود را ملزم به بیان واقعیات می دانم.
    ضمنا نکته مناقشه آمیزی که مدت طولانی است ذهن مرا نیز به خود جلب کرده این است که در پس رویدادهای دهه ی50 تردیدی ندارم که مسائلی وجود دارد که تاکنون از آن سخنی به میان نیامده
    راستی تا زمانی که محمود قربانی پرده از نقش اشرف پهلوی در جدایی او و گوگوش بر نداشته بود چه کسی می دانست که دلیل چه بوده؟
    امیدوارم از این کدی که می دهم پی به منظورم ببرید.

    پاسخحذف
  9. درود
    1-لطفا بفرمائید بگوئید چگونه است که امثال بن بست و جنگل ویا شبانه فرهاد ممنوع نمی شود ولی همین یک فقره چنان ممنوع میشود که خواننده را مجبور می کند کلام تازه ای سفارش دهد !؟
    امیدوارم ادعا نکنید این کارها درسال های 57 و 58 توسط استریوهای مختلف عرضه شده اند !
    حرف داریوش را هم سند ندانید داریوش از این رندیها فراوان دارد !
    2-در این برشی که شما به آن پرداخته اید هنوز با داریوش معروف و محبوب فاصله داریم .ناگفته نماند داریوش حتی در دوران اوج خود در پیش از انقلاب خواننده محبوب جوانان شهری بود نه بیشتر .
    3-اعتیادداریوش یک واقعیت است .من درخصوص علت معتادشدن گفتم ورندی ایشان در بازی من نبودم دستم بود تقصیر..... .! و ادعای رندانه ترشان در آن مصاحبه .
    4-فعالیتهای ایشان در"راه بهبودی و پیام رسانی به معتادان" نه یک نمره مثبت ، که حرکتی بسیاربسیار ارزشمند وشایسته تقدیر است .
    حمید عزیز نمی دانم متولد چه سالی هستی . گفته بودی سنت از اسطوره پرستی گذشته است اما اسطوره پرستی در روح وروان ایرانی ریشه دارد .!
    از کدی هم که دادی چیزی دستگیرم نشد !نمی خواستی بگویی که اشرف در اعتیاد داریوش نقش داشته !؟

    پاسخحذف
  10. کاوه عزیز
    1- نخست این که پرونده ی بسیاری از مباحثات من و شما باز نشده بسته می شود و هیچ کدام هم به سرانجامی نمی رسد و یک موضوع تازه سر می رسد.
    دوست عزیز اگر بن بست ممنوع نبود که سراینده ی ترانه آن را به زندان اوین نمی بردند؟
    اگر شبانه ها بدون فرجام بود که به نقل از اسفندیار منفردزاده در زندان اوین در بازجویی از او نمی گفتند که پچ پچ اول ترانه را به امریکا فرستادیم و آنجا ثابت شده که حرف از سیاهکل زده می شود!!!
    در ضمن بسیاری از ترانه هایی که بار سیاسی شدیدی داشتند در تیتراژ فیلم های سینمایی جای می گرفت تا از سد سانسورچیان می گذشت . صحبت های ایرج در کتاب مرا به خانه ام ببر بهترین سند است.
    ترانه جنگل ، علی کنکوری نیز به همین شکل از فیلتر سانسور عبور کرد و گر نه تصور نمی کنم ساواک تمایلی به عرضه ی چنین آثاری می داشت.
    در ضمن اکثر ترانه های سیاسی به جا مانده از آن دوران مربوط به قبل از سال 53 و فصل دستگیری کاورزان ترانه و موسیقی است پس مشخص است که دستگاه به جد از سال 53 به مقابله و عدم انتشار این آثار پرداخته.
    نکته دیگر ، در باب انتشار این آثار است که باید به نقش پررنگ مدیران کمپانی هایی چون آپولون اشاره داشت . کسانی چون منوچهر بی بیان که خود اقرار می کند مجوز انتشار بسیاری از این کارها را از حکومت دریافت می کرده است. در مصاحبه ای که با مسعود امینی نیز داشتم ایشان نقش این افراد و مناسبات پشت پرده با ساواک را تایید می کردند.
    2- دوست عزیز کجا من حرفی از سن و سال زدم!!!
    جمله من این بود: از من دیگر گذشته کسی را اسطوره و سلطان و امپراطور ببینم»
    سن آنچنانی هم ندارم .
    3- آیا شما منکر روابط اشرف با بسیاری از هنرمندان خوش چهره دهه پنجاه چون بهروز وثوقی و.. هستید؟
    این مباحث چون به شکل عریان تاکنون مطرح نگردیده در هاله ای از ابهام قرار دارد .
    در ضمن توقع ندارید که مثلا آقای بهروز وثوقی به شکل آَشکارا بیاید و از مناسباتش با دربار بگوید.
    شاید قانع شدم در آینده یی نزدیک یکی از ماجراهای روی داده در دهه ی پنجاه را که ردپای اشرف در آن دیده می شود به شکل مستند منتشر کنم. ماجرایی که یکی از طرفین حادثه که خود خبرنگار نیز بوده پس از انقلاب دلیل روی دادن آن را شرح داده که تایید کننده ی روابط اشرف با هنرمندان آن زمان است .
    ضمنا در این که اشرف یکی از مافیای مواد مخدر در پیش از انقلاب نیز بوده تردیدی وجود ندارد . ضمنا برای تزریق این مواد در سطح کلان در جامعه ( سودآوری ناشی از عرضه ی آن) نیز تصور نمی کنم هنرمندان خوش چهره ابزار نامناسبی می بودند؟!!

    پاسخحذف
  11. آقا حمید دستت درد نکنه
    بی صبرانه منتظر قسمت های بعدی هستیم

    پاسخحذف
  12. سلام حمید جان
    پست جدیدت مثل همیشه عالی بود.اما در مورد ستار یه مقدار کم لطفی کردی.ستار از ابتدای خوانندگیش هیچ وقت مقلد نبوده و همیشه از اینکه بعضی از خواننده ها تقلید می کنند،شکایت می کنه.همه می دونند که ستار،داریوش و ابی هر کدوم سبک خاص خودشونو داشتند و به خاطر سبک منحصر بفردی که داشتند و مثل کس دیگه نمی خوندند معروف شدند.یه در خواستم ازت داشتم.اگه تونستی یه پست کامل به شناسنامه ی کارهای ستار در قبل از انقلاب اختصاص بده.
    خیلی ممنون
    شاد و موفق باشی.
    خواننده همیشگی وبلاگ شما،پرهام

    پاسخحذف
  13. باتشکر فراوان منتظر سایر قسمتها هستیم

    پاسخحذف
  14. پرهام عزیز
    در باب تقلید باید این موضوع را مد نظر قرار دهید که بیشتر هنرمندان نامی ما در ابتدای فعالیت هنری اشان دنباله رو پیشینیان شان بوده اند چه ستار و چه داریوش و..
    تورج شعبانخانی آهنگساز نخستین ملودی های ستار در مصاحبه با بابک صحرایی اشاره داشت که ستار در ابتدا از سبک داریوش تقلید می کرد و من از او خواستم که صدای خودش را پیدا کند
    اگر دقت کنید کارهای پیش از انقلاب ستار کاملا دنباله ی کارهای داریوش است ولی پس از انقلاب ستار سبک واقعی خود را پیدا کرد ضمنا قابل ذکر است که صدای ستار یکی از ویژه ترین صداهای موسیقی پاپ است
    در باب داریوش نیز قابل ذکر است که ایشان نیز در شروع کار خوانندگی اش از کارهای عماد رام و کورس سرهنگ زاده پیروی می کرد

    پاسخحذف
  15. hamid jaan bebakhshid ke man beh font e farsi dastresi nadaaram
    Porsesh e man: Shoma seraahatan e`laam Kardid Keh taraaneh ye "Khooneh" ebtedaa ba Baa Sedaaye ebi Va Sattaar Zabt Gardid Vali Beh Ellat e inke Ahangsaaz Va Taraaneh Saraa Tashkhis Daadand Ke Khooneh Baa Sedaaye Dariush Hamkhaani Daarad "Khooneh" Baa Sedaaye Dariush Pakhsh Shod,Haalaa Aayaa Beh Nazar e Shomaa Taraaneh Haaye "Nafas" Va "Hamisheh Ghaayeb" Beh Dalil e Hamkhaani Nadaashtan Baa Sedaaye Dariush Baa Sedaaye "googoosh" Va "fereydoun Foroughi" Montasher Gardid ???
    Bi Sabraane Montazer e Paasokhetaan Hastam.

    پاسخحذف
  16. دوست ناشناس عزیز
    در باب ترانه ی همیشه غایب می توانید به پی نوشت این ترانه در کتاب دریا در من از شهیار قنبری مراجعه فرمایید.
    ایشان اینگونه مرقوم فرموده اند:
    «خواننده ( داریوش ) ، را شبی که باید برای خواندن این ترانه به استودیو می آمد به زندان اوین بردند. من و آهنگساز ، بی خبر و خشمگین از بدقولی ساعت ها انتظار کشیدیم .
    وقتی دلگیر به خانه می رفتیم نمی دانستم که فردایش ساعت یک بعدازظهر آنان به سراغ من می آیند تا دوستان در اوین تنها نباشند.»
    پس همانگونه که مشاهده می فرمایید ترانه همیشه غایب نخست قرار بوده با صدای داریوش منتشر شود همان طور که ترانه ی زخم که بعدها با صدای ستار منتشر شد قرار بوده داریوش بخواند.
    در دورانی که داریوش به زندان افتاد ترانه همیشه غایب با صدای فریدون فروغی منتشر شد پس طبیعی است که ایشان در این میان تقصیری نداشته باشند.
    ترانه هم نفس نیز محصول دورانی است که داریوش و گوگوش روابط عاشقانه ی شدیدی داشتند و حتی داریوش به روایت نشریات سال 56 برای گوگوش ترانه انتخاب می کرد تا بخواند که ترانه هایی چون مرحم ، دریغ ، شکایت از جمله ی آنهاست.
    پس مثال هایی که شما ذکر فرموده اید قیاس مع الفارغ( یا به روایت لغت نامه دهخدا مع الفارق) می باشد.

    پاسخحذف
  17. حمید عزیز,در باب ترانه "همیشه غایب" باید گفت که اصلا نمیشود به صحت گفته شهیار قنبری اعتماد کرد,کوچکترین تردیدی نیست که داریوش قبل از انقلاب این ترانه را در "استودیو" ضبط کرده, حتی نام این ترانه در پشت جلدی های کاست های قدیمی داریوش به چشم میخورد و در اینترنت هم موجود است,تنها تاریخ ضبط این ترانه با "صدای داریوش" مشخص نیست,ولی میشود حدس زد که این اجرا مربوط به سال 54 و پس از آزادی داریوش از زندان باشد,در حالی که اگر اشتباه نکنم "همیشه غایب" در سال 1353 با صدای فریدون فروغی منتشر شد.
    در باب "نفس" نیز باید گفت این ترانه در سال 1976 با ملودی آندرانیک و کلام شهیار قنبری ساخته شد,داریوش از این ترانه هم اجرای استودیویی دارد,داریوش نه آهنگساز این ترانه بوده و نه ترانه سرا که بخواهد آنرا به خواننده دیگری تقدیم کند,
    نمونه دیگری از این قیاس های مع الفارق ترانه "نماز" یا "نیاز" با کلام قنبری و اگه اشتباه نکنم با ملودی اسفندیار منفرد زاده است اجراهایی از آن با صدای رامش,فریدون فروغی و داریوش موجود است و مشخص نیست این ترانه ابتدا قرار بوده با صدای کدامیک از این سه منتشر شود,البته اجرای موجود از داریوش به صورت استودویی نیست.
    نکته جالب این است که هر سه ترانه از سروده های شهیار قنبری هستند,ایشان همیشه روایت های جالبی را از ساخت و انتشار ترانه های سروده ی خودشان نقل میکنند,از جمله اینکه سال انتشار ترانه "قصه دوماهی" را 1970 اعلام میکنند که به تاریخ خورشیدی فاصله ی یکساله ای بین دیماه 48 تا دیماه 49 است,و اگر باز هم اشتباه نکنم خود شما سال انتشار این ترانه را 1350 اعلام کردید.

    پاسخحذف
  18. کیارش عزیز
    در این که سال های مندرج در پی نوشت ترانه های موجود در کتاب دریا در من در پاره ای اوقات اشتباه بوده که تردیدی نیست چرا که حداقل چند مورد را خود من یافته ام از جمله همین ترانه ی نماز که در پاییز 1351 منتشر گردیده در حالی که شهیار سال سرودن یا انتشار را 1352 در کتاب آورده است . البته من به نسخه ی واقعی کتاب که در لس آنجلس منتشر گردیده دسترسی ندارم و داستان کتاب منتشر شده در داخل میهن را نیز خودتان بهتر می دانید شاید در نسخه ی اصلی کتاب چیز دیگری باشد . شاید البته!!
    در باب ترانه ی نماز که مطمعنا ، داریوش خواننده ی آن نبوده و خواننده ی اصلی کسی جز فریدون فروغی نبوده و نیست . همان طور که اشاره داشتید اجرای داریوش ظاهرا در محفلی خصوصی و یا در کنسرتی بوده که نسخه ی نه چندان با کیفیت با سلو پیانو موجود است .
    در باب خانم رامش اما ایشان متاسفانه پیش از انقلاب همانند خانم مهستی به مجردی که کاری می گرفت آن را بازخوانی می کردند .
    البته با توجه به روایت اسفندیار منفردزاده پیرامون انتشار ترانه جمعه ، شاید آهنگسازان از خانم رامش به عنوان گزینه ی آلترناتیو و جایگزین بهره می جستند .
    ضمنا ترانه نفس مربوط به سال 1976 نیست بلکه یک سال بعد یعنی 1977 ( 1356) منتشر شد.

    پاسخحذف
  19. سلام آقای حمید. املای درست کلمات مطعنا و مرحم (رجوع شود به کامنتهایتان) به صورت مطمئناً و مرهم است. این کامنت را جهت اطلاع می گذارم نه جهت انتشار. پس نیازی به انتشار نیست. واقعاً وبلاگ خوبی دارید. موفق باشید.

    پاسخحذف
  20. کامیار عزیز
    ممنون از نکته سنجی تان .
    از آنجایی که هیچ چیز محرمانه ای را در اینجا نمی بینم پس کامنتتان را منتشر کردم.
    خاطرم هست در وبلاگ پیشین نیز محمود عزیز یک بار املای درست واژه مطمئنا را به من تذکر داده بود.
    کامیار عزیز شما که محمود نیستید ؟! ( خنده)
    اما املای درست واژه مرهم را دقیقا درست می فرمایید .
    باز هم ممنونم از توجهت .

    پاسخحذف
  21. حمید عزیز,پرسش دیگری که تاکنون برای خود من بی پاسخ مانده در مورد ملودی "چشم من" ساخته حسن شماعی زاده است,ظاهرا این ملودی با کلامی متفاوت به نام "همزاد" هم با صدای "گوگوش" و هم با صدای "رامش" اجرا و منتشر شده,آیا شما اطلاعی دارید که این ملودی اولین بار با کدام شعر و کدام صدا منتشر شده؟ و اینکه اجرای گوگوش قدیمی تر است یا رامش؟
    و آیا کلام ترانه ی همزاد سروده ی "اردلان سرفراز" است یا خیر؟؟

    پاسخحذف
  22. حمید عزیز,
    شما در معرفی ترانه ها با صدای داریوش از عبارت "اجراهای داریوش در سال مثلا 51" استفاده کردید و نه از عبارت "ترانه های منتشر شده ی داریوش".
    شهیار قنبری مینویسد: خواننده را شبی که باید برای خواندن به استودیو می آمد به اوین بردند و من و آهنگساز بی خبر و خشمگین از بدقولی ساعتها انتظار کشیدیم و سرانجام دلگیر به خانه برگشتیم...
    همه به خوبی میدانیم و میفهمیم که اجرای داریوش از "همیشه غایب" به صورت کاملا تنظیم شده و استودیویی است.
    با توجه به گفته ی جناب قنبری و همچنین اجرای استودیویی داریوش میتوان به چند نتیجه رسید:
    1-شهیار قنبری یک ساعت از چند ساعت انتظار را خواب بوده و داریوش در همین یک ساعت به استودیو آمده ترانه را ضبط کرده و بعد مستقیما به اوین رفته.
    2-داریوش اشتباها به استودیوی دیگری رفته و ترانه را آنجا ضبط کرده
    3-داریوش زمان دیگری مثلا پس از آزادی از زندان "همیشه غایب
    " را بدون اطلاع شهیار قنبری در استودیو ضبط کرده
    4-شاید خواننده ای دیگری که شباهت صدای زیادی به داریوش داشته ترانه را اجرا کرده و خواننده ی ترانه ای که امروز در دست ماست داریوش نیست و شخص دیگری است...
    5-و شاید شهیار قنبری قصد تحریف تاریخ موسیقی نوین را داشته و جریان چیز دیگری بوده باشد...
    چه کسی میداند؟ شاید جریان در باره ی ترانه ی "نفس"نیز چنین باشد,استدلال شما و نشریات موسیقی سال 1977 را مبنی بر انتخاب ترانه توسط داریوش برای گوگوش را کاملا قبول دارم,مخصوصا درباره ی ترانه ی "شکایت" که خود من دست کم بعنوان یک ترانه سرای نوپا و گمنام میدانم که کلام این ترانه اصلا برای اجرای یک "خواننده زن" مناسب نیست,ولی به نظر من قضیه برای ترانه "نفس" متفاوت از این شکل است,"نفس" هنگامی با صدای گوگوش منتشر شد که داریوش این ترانه را در استودیو و کاملا به صورت تنظیم شده ضبط کرده بود و حتی خود جناب قنبری در انتهای ترانه دکلمه میکند,خود شما در مصاحبه با مسعود امینی این سوال را در خصوص ترانه "جنوبی"که اجراهایی از آن با صدای فرزین و ستار موجود است در حالی که خود شما حمید عزیز برای همه ی ما علاقه مندان به تاریخ ترانه نوین مشخص و روشن کردید که این ترانه ابتدا قرار بوده با صدای فریدون فروغی ساخته شود,حالا از شما به عنوان فردی آگاه در این زمینه که همیشه با بیان مدارک و مستندات و حتی تحقیقات و پرس و جو از ترانه سراها و آهنگساز ها حقایق ناگفته ی موسیقی پیش از انقلاب را بیان میکنید تقاضا دارم تا پیش از به روز رسانی وبلاگتان در خصوص اجراهای داریوش در سالهای 53 و 56 تحقیقات لازم را در باره ی این دو ترانه ی اجرای داریوش به عمل آورید که لااقل نام "همیشه غایب" و "نفس" را در لیست ترانه های "اجرا شده" و نه "منتشر شده"ی داریوش در این سالها ببینیم,
    داریوش یا "همیشه غایب" و "نفس" را پیش از "فریدون فروغی" و "گوگوش" در استودیو ضبط کرده پس لازم است نام این دو ترانه را در "اجراهای داریوش در سال 53 و 56" بیاورید,یا اینکه مثل ترانه های "مسبب" عماد رام, "زهره" داریوش رفیعی, " گفتگو با دل" نادر گلچین, آنها را پس از اجراهای فریدون فروغی و گوگوش همانند خانم مهستی و رامش که به محض اینکه کاری به دستشان میرسید بازخوانی میکردند,بازخوانی کرده,ولی بنا به دلایلی که هرگز مشخص نیست هیچگاه منتشر نکرده است.
    البته در سالهای اخیر باز هم شاهد اجرای یک ترانه با دو صدای مختلف و نقش "شهیار قنبری" به عنوان ترانه سرا و البته بعنوان "انتخاب کننده ی صدا" بوده ایم,ترانه ی "راه من" با صدای هم "ابی" و هم "داریوش".

    پاسخحذف
  23. درود بر تو حمید جان!

    چاره‌ای ندارم جز این‌که تکرار کنم: تلاش تو ستودنی‌ست.

    ضمناً وبلاگ "ترانه‌ی نوین" با قسمت آخر "پرونده‌ای برای کپی‌رایت" به روز شد: فرهنگِ بی‌فرهنگی

    http://taraaneyenovin.blogfa.com

    پاسخحذف
  24. کیارش عزیز
    در باب چشم من نکات زیر قابل ذکر است:
    1- ترانه همزاد سروده اردلان سرفراز می باشد.
    2-اجرای گوگوش پس از انقلاب منتشر گردیده است.
    3- اما روایت حسن شماعی زاده سازنده ملودی این گونه است:
    اردلان سرفراز پس از مرگ پدرش و متاثر از آن فضا چند ترانه نوشت:دستای تو ، چشم من ، مرداب ، جاده
    ترانه چشم من به شورای شعر و ترانه رفت ولی مردود شدو چون شعر مورد پذیرش واقع نشد و به هر حال باید کسی آن ملودی را اجرا می کرد اردلان سرفراز کلام دیگری با نام لحظه ی بیداری یا همزاد را نوشت که با تنظیم ارکستر40 نفری با رهبری واروژان ضبط شد. آن اجرا موفق نبود . خانم گوگوش آن را خواند ولی بعد از من خواست چون شعر اصلی را تصویب نمی کنند لذا آن اجرا پخش نشود . من نیز ملودی من و گنجشکای خونه را جایگزین کردم و به او دادم.کلام همزاد را مجددا با صدای رامش ضبط کردیم و منتشر شد.
    و اجرای گوگوش نیز در آرشیو من باقی ماند تا در لس آنجلس منتشر کردم که البته خانم گوگوش نیز اظهار ناراحتی کردند.
    برای تصویب شعر اصلی چشم من به شورای شعر رفتم و پای ساواک به میان کشیده شد.
    این روایتی است که حسن شماعی زاده در برنامه ی قصه یک ترانه که در سال 83 از تلویزیون تپش پخش می شد عنوان داشت.

    پاسخحذف
  25. کیارش عزیز:
    در باب تاریخ های ذکر شده اگر به عنوان تاریخ دقت کرده باشید با عنوان تاریخ انتشار روبرو می شوید.
    در مورد دو ترانه مسبب و زهره چون تاریخ انتشار رادقیقا نمی دانستم و در مصاحبه ی داریوش در اسفند 1352 ذکر شده بود که اخیرا دو کار را بازخوانی کرده ام نتیجتا من نیز عنوان تاریخ اجرا را برای این دو ترانه در نظر گرفتم و نه تاریخ انتشار .
    پس دلیل آوردن عنوان تاریخ اجرا صرف بازخوانی بودن نبوده.
    پیرامون ترانه همیشه غایب دو نظر نخست شما را به پای شوخ طبعی شما می گذارم ولیکن مورد سوم با حقیقت همخوانی درد.
    داریوش پس از آزادی از زندان ترانه همیشه غایب را اجرا کرد . اگر حافظه ام یاری کند و دچار اشتباه نشده باشم در اجرای داریوش بند تازه ای نیز در انتهای ترانه نسبت به اجرای فریدون اضافه شده است.
    به هر روی همیشه غایب به هر دلیلی که برای مانیز روشن است نخست با صدای فریدون فروغی منتشر شده و داریوش پس از ایشان به اجرای آن پرداخته .
    در باب نفس نیز همانگونه که اشاره کردم این ترانه محصول دورانی است که این دو بسیار به هم نزدیک بوده اند .
    بله اجرای داریوش نیز از نفس استودیویی بوده .
    من نیز این دو ترانه را جز آثار رسمی داریوش قرار نداده ام چرا که اگر دقت کرده باشید ایشان هیچ کدام از این دو ترانه را در آلبوم های پس از انقلابشان نگنجانده اند.

    پاسخحذف
  26. سلام حمید جان خوبی؟
    اقا حمید دستت درد نکنه
    اسم وبلاگت خیلی قشنگه(دلواره ها) اسمش خیلی قشنگه به آدم یه ارامش عجیبی میده
    بابت زحماتی که میکشی ازت ممنونم

    پاسخحذف
  27. با سلام خدمت شما. از خوانندگان همیشگی شما هستم.دو نکته:1-
    بابک بیات در یکی از مصاحبه هایش که در اختیار من است درباره آهنگ شهر و غم می نویسه که اول با صدای ستار ضبط کردیم و منتشر کردیم اما چون داریوش اون سالها خیلی معروف تر بود ترانه را با صدای داریوش هم ضبط کردیم.
    2- در مصاحبه ستار با شبکه ببین دات تی وی او می گوید که ترانه خونه را او به رادیو برده و بعد بزرگ لشکری ترانه را تصویب نکرده است و...که این با گفته شما درباره اینکه داریوش اول خوانده تطابق ندارد

    پاسخحذف