۱۳۸۹ مرداد ۲۳, شنبه

داریوش (قسمت هشتم)



اطلاعات هفتگی 4 شهریور 1356

جوانان یک اسفند 1356





اطلاعات بانوان 9 آذر 1356

اطلاعات هفتگی 10 تیر 1357

جوانان 24 خرداد 1355

جوانان 21 مهر 1354

پیش گفتار:
پیش از هر چیز لازم است اصلاح نمایم سازنده ی ملودی سپید و سیاه ، محمد شمس نمی باشد ، بلکه سازنده ی ملودی امیر آرام است که متاسفانه در سایت خواننده ارجمند که منبع نوشته ی من بود ، اطلاعات غلط ذکر گردیده ، لذا با نهایت سپاس از دوست نازنین بابک گرامی موضوع را اصلاح می کنم.
داریوش
قسمت هشتم




از دیگر رویدادهای سال 1356 ، ماجرای دوستی و عشق شدید داریوش و گوگوش بود. این موضوع در بیشتر نشریات هنری مورد انعکاس قرار گرفت . هر هفته شایعاتی پیرامون ازدواج این دو مطرح می شد . حتی این دو ، دست به اجرای مشترکی نیز زدند و ترانه ای تحت نام «آیرلیق » نیز با اجرای مشترک این دو از رادیو دریا پخش شد. اگر چه ، در حال حاضر نسخه ی اجرا شده مجزای این دو از این ترانه موجود می باشد.
حتی در نشریات این سال ، خبر از آلبومی مشترک توسط داریوش و گوگوش نیز بود که طی آن هر کدام اجراهای منتشر شده ی دیگری را بازخوانی کند. سخن از تمرینات برای ضبط آلبوم نیز به میان آمد اما پس از جدایی این دو ماجرا فیصله یافت.
در اقدامی عجیب این دو در بهار 1357 از یکدیگر جدا شدند و هر دو در اقدامی عجیب تر دست به ازدواج زدند. داریوش نخستین ازدواج خود را در تابستان 57 انجام می دهد و گوگوش نیز در همان تاریخ با شخصی به نام همایون دست به ازدواج سوم خود می زند.
داریوش به قول خود تا پیش از ماجرای اسیدپاشی ممنوع الخروج بوده که پس از این حادثه و جهت معالجه ی صورتش ، دست به سفری در همان سال 56 به مدت کوتاهی می زند.
در شهریور 56 و در همان ایامی که داریوش بر اثر اسید پاشی در بیمارستان بستری بود ، واروژان خالق بسیاری از ملودی های نوین ره به دیار دیگر می سپارد. ظاهرا در روز خاکسپاری هنرمندان اندکی شرکت کرده بودند.
در اوایل 1357  داریوش آلبومی تحت نام گلایه ها را با منوچهر چشم آذر کار می کند.
این آلبوم توسط شرکت سی بی اس رکورد که در خیابان عباس آباد ، خیابان پاکستان ، کوی دوم ، شماره 13 واقع شده بود منتشر و پخش گردید.
در طرف اول این نوار، ترانه های سال دوهزار ، سقوط و داد از این دل قرار داشت و در طرف دوم نیز ترانه گلایه جای گرفته بود.
این آلبوم در استودیو پاپ و به صدابرداری محسن کلهر ، ناصر فرهودی و رحیم ناجی ضبط شده بود.
در نظر سنجی سال 1356 هفته نامه جوانان و ستاره سینما داریوش عنوان بهترین خواننده را کسب می کند.
آثار منتشر شده داریوش در سال 56
50- به خود رسیدن
کلام : شهیار قنبری
ملودی : فرید زولاند
تنظیم : آندرانیک
انتشار : فروردین 1356
مطلع :
بی همگان به سر شود بی تو به سر نمی شود
داغ تو دارد این دلم جای دگر نمی شود.

51- اجازه
کلام : رضا عطایی
ملودی و تنظیم : واروژان
انتشار : فروردین 56
مطلع :
کوهو می ذارم رو دوشم رخت هر جنگ و می پوشم
موج و از دریا می گیرم شیره ی سنگ و می دوشم
رضا عطایی سراینده ی ترانه ی اجازه که از فعالین عرصه ی تاتر بود بر اثر سانحه ی غرق شدن پیش از انقلاب درگذشت.
52- فریاد زیر آب
کلام : ایرج جنتی عطایی
ملودی و تنظیم : بابک بیات
انتشار : فروردین 1356
مطلع :
ضیافت های عاشق را خوشا بخشش خوشا ایثار
خوشا پیدا شدن در عشق برای گم شدن در یار

53- سال دوهزار
کلام : اردلان سرفراز
ملودی و تنظیم : منوچهر چشم آذر
انتشار : اوایل 1357
مطلع :
سال سقوط سال فرار سال گریز و انتظار
فصل شکفتن فلز سال سیاه دوهزار
54- سقوط
کلام : شهیار قنبری
ملودی : فریبرز لاچینی
تنظیم : منوچهر چشم آذر
انتشار : اوایل 1357
مطلع:
وقتی که گل در نمیاد سواری این ور نمیاد
کوه و بیابون چی چیه؟
55- داد از این دل
کلام : باباطاهر
ملودی : پرویز مقصدی
تنظیم : منوچهر چشم آذر
انتشار : اوایل 1357
مطلع :
دو زلفونت بود تار ربابم
چه می خواهی از این حال خرابم

56- گلایه ها
کلام : اردلان سرفراز
ملودی و تنظیم : منوچهر چشم آذر
انتشار : اوایل 1357
مطلع :
برای گفتن من شعر هم به گل مانده
نمانده عمری و صدها سخن به دل مانده

57- قلندر
کلام : اردلان سرفراز
ملودی : فرید زولاند
تنظیم : منوچهر چشم آذر
انتشار : زمستان 1356
مطلع :
دربدر همیشگی کولی صد ساله منم
خاک تمام جاده هاست جامه کهنه تنم
58- جشن دلتنگی
کلام : ایرج جنتی عطایی
ملودی و تنظیم : آندرانیک
انتشار :اسفند 1356
مطلع :
شب آغاز هجرت تو شب در خود شکستنم بود
شب بی رحم رفتن تو شب از پا نشستنم بود.


59- رهگذر عمر
کلام : تورج نگهبان
ملودی : بابک افشار
تنظیم : ناصر چشم آذر
انتشار : 1352
مطلع :
رهگذار عمر سیری در دیاری روشن و تاریک
رهگذار عمر راهی بر فضایی دور یا نزدیک
این آهنگ به عنوان تیتراژ سریال گذر عمر به کارگردانی عزت اله مقبلی در سال 52  منتشر شد. 

در سال 57 و با زبانه کشیدن شعله های انقلاب فضای هنری نیز تحت شعاع قرار می گیرد.
در اوایل سال 1357 بار دیگر اجرایی از ترانه بوی خوب گندم منتشر می شود به شکلی که در بسیاری از رنکینگ های هفته این اجرا در صدر قرار می گیرد.

در تابستان 1357 آلبومی تازه از داریوش تحت نام آی عشق منتشر می شود. در این آلبوم ترانه هایی چون نجات ، ای عشق ، نیستی ، دیوار و فاجعه جای گرفتند.
در اویل 1357 اخباری در رابطه با حضور هنرمندان در ویلای داریوش در شمال مطرح می شود .

در اواخر شهریور 1357 داریوش از کشور خارج می شود و برای معالجه صورتش به لندن مسافرت می کند.
روز به روز اوضاع کشور وخیم تر و وخیم تر می شود به شکلی که در بهمن این سال حکومت پادشاهی سرنگون می شود.
در زمان انقلاب داریوش در کشور انگلیس حضور داشت و پس از شروع اعدام ها در کشور و موج سرکوب و اختناق در میهن ، در اولین سال انقلاب یعنی در سال 1358 داریوش آلبومی تحت نام وطن را با حضور ایرج جنتی عطایی و بابک بیات در شهر برمس در جنوب انگلیس منتشر می کند.
بسیاری از اجراها کارهایی بود که داریوش در ایران ضبط کرده بود و با خود به خارج آورده بود.
ترانه ی مار در محراب در واقع نخستین مانیفست ایرج جنتی عطایی و داریوش پیرامون حکومت تازه به قدرت رسیده بود.
در این آلبوم ترانه های زیر موجود بود:
وطن- مرگ شب – صدایم کن- سرگردان- مصلوب – همرنج
نکات قابل اشاره در آلبوم وطن:
1- دکلمه همرنج شعرخوانی ایرج جنتی عطایی بود که در این آلبوم با موزیک بابک بیات همراه شد.
2- ترانه ی سرگردان بار دیگر نیز در دهه ی 60 توسط داریوش با تنظیمی تازه بازخوانی شد .
3- آهنگ مصلوب نیز یکی دیگر از اجراهای داریوش در داخل کشور بود که یک سال پس از اجرا در خارج از کشور منتشر شد.
4- بابک بیات یار دیرین داریوش پس از انتشار این آلبوم و پس از درگذشت پدرش به ایران بر می گردد و داریوش نیز پس از دو سال زندگی کردن در انگلیس به دعوت احمد محمود به لس آنجلس کوچ می کند تا جمع سه نفری داریوش و ایرج و بابک بیات از هم بپاشد.

آثار منتشر شده از داریوش در سال 1357و 1358
60- آی عشق
کلام : اردلان سرفراز
ملودی : داود بهبودی
تنظیم : اریک
انتشار : تابستان 1357
مطلع :
عشق به شکل پرواز پرنده س
عشق خواب یه آهوی رمنده س

61- نیستی
کلام : اردلان سرفراز
ملودی : فرید زولاند
تنظیم : منوچهر چشم آذر
انتشار : تابستان 1357
مطلع :
چنان دل کندم از دنیا که شکلم شکل تنهایی است
ببین مرگ مرا در خویش که مرگ من تماشایی است
62- نجات
کلام : اردلان سرفراز
ملودی : جمشید زندی
تنظیم : داود اردلان
انتشار : تابستان 1357
مطلع :
نجات من به دست توست از این محبس نجاتم ده
لباس کهنه ی تن را بسوزان و حیاتم ده
63- فاجعه
کلام : ایرج جنتی عطایی
ملودی : داریوش اقبالی
تنظیم : داود اردلان
انتشار : تابستان 1357
مطلع :
بخواب ای مهربان ای یار بخواب ای کشته ی بیدار
بخواب ای خفته ی گلگون بخواب ای غوطه ور در خون
این ترانه به مناسبت تظاهرات شهریور سال 57 نوشته و اجرا شد. ظاهرا مامورین ساواک درخواست تغییر کلمه ی عاشورا را در قسمتی از ترانه داشته اند.
64-دیوار
کلام : حسین منزوی
ملودی : داود بهبودی
تنظیم : اریک
انتشار : تابستان 1357
مطلع : از زمزمه دلتنگیم از همهمه بیزاریم
نه طاقت خاموشی نه میل سخن داریم
65- وطن
کلام : ایرج جنتی عطایی
ملودی : برگرفته از آهنگ راین نوشته خوزه فلیسیانو
تنظیم : واروژان
انتشار : 1358
مطلع :
وطن پرنده ی پر در خون وطن شکفته گل در خون
وطن فلات شهیدان شب وطن پا تا به سر خون


66- مار در محراب ( مرگ شب)
کلام : ایرج جنتی عطایی
ملودی : پرویز مقصدی
تنظیم : منوچهر چشم آذر
انتشار : 1358
مطلع :
برای من که دربندم چه اندوه آوری ای تن
فراز وحشت داری فرود خنجری ای تن
67- صدایم کن
کلام : ایرج جنتی عطایی
ملودی و تنظیم : عباس خوشدل
انتشار : 1358
مطلع :
صدایم کن ای صدای تو شیشه ی شب را سنگ ویرانی
صدایم کن ای صدای تو پرده ی شب را چنگ ویرانی
68- سرگردان
کلام : ایرج جنتی عطایی
ملودی و تنظیم : منوچهر چشم آذر
انتشار : 1358
مطلع :
از عذاب جاده خسته نرسیده و رسیده
آهی از سر رسیدن نکشیده و کشیده
69- مصلوب
کلام : اردلان سرفراز
ملودی و تنظیم : صادق نوجوکی
انتشار : 1358
مطلع : به صلیب صدا مصلوبم ای دوست
تو گمان مبری مغلوبم ای دوست
70- همرنج
شعر: ایرج جنتی عطایی
موسیقی:واروژان
انتشار : 1358
مطلع : هر کسی هم رزمی ، هم خشمی ، هم رنجی دارد
هر کسی هم بزمی ، هم دستی ، هم گنجی دارد

آثار متفرقه
71- همیشه غایب
کلام : شهیار قنبری
ملودی : ویلیام خنو
تنظیم : واروژان
مطلع : یک نفر میاد که من منتظر دیدنشم
یک نفر میاد که من تشنه ی بوییدنشم

72- نفس
کلام : شهیار قنبری
ملودی و تنظیم : آندرانیک
انتشار : 1356
مطلع : اگه حتی بین ما فاصله یک نفس ، نفس من و بگیر
در میان آثار موجود از داریوش پاره ای نیز کارهای متفرقه موجود است. البته نکته ی مهمی که می بایست در نظر گرفته شود این است که بسیاری از کارهایی که توسط خوانندگان دیگر نیز خوانده شده متاسفانه توسط کمپانی های موسیقی با نام داریوش منتشر گردیده در حالی که خواننده داریوش نیست.
از کارهای متفرقه ای که خواننده ی آن داریوش است می توان به اجرای ترانه ی همیشه غایب و نفس از شهیار قنبری اشاره داشت.
ترانه ی همیشه غایب را قرار بوده داریوش در شهریور 1353 ضبط کند و لیکن در شبی که داریوش قرار بوده به استودیو برود توسط مامورین ساواک دستگیر و به زندان اوین برده می شود . نتیجتا این ترانه توسط فریدون فروغی و با ملودی ویلیام خنو اجرا می گردد. حال این که داریوش آیا پس از آزادی از زندان این ترانه را اجرا کرده بحث دیگری است.
ترانه ی نفس نیز مربوط به دورانی است که داریوش و گوگوش در سال 56 و اوایل 57 رابطه ی احساسی بسیار نزدیکی داشتند . در نشریات سال 56 آمده که حتی آلبومی را که گوگوش در زمستان 56 منتشر کرد و در آن ترانه هایی چون شکایت ، دریغ ، مرحم و.. آمده را داریوش برایش گلچین و انتخاب ترانه کرده است.

اما بسیاری از آثاری که در طی این سال ها به نام داریوش منتسب گشته در واقع مربوط به خواننده ی دیگری است .
خوانندگانی چون فرزین ، کامران ، پرویز از جمله افرادی هستند که اجراهایشان را کمپانی های انتشار نوار متاسفانه به نام داریوش وارد بازار کرده اند . برای این که به اصل موضوع بیشتر پی ببرید دو مصاحبه از کامران و فرزین را برایتان نقل می کنم تا باور پذیری آن برایتان راحت تر باشد.

هفته نامه جوانان 24 خرداد 1355فرزین : به دنیای موسیقی باید رنگ تحول داد.
«چندی پیش در شوی تلویزیونی قریب افشار ، جوانی که ته ریشی به صورت داشت چند ترانه اجرا کرد که مورد توجه مردم قرار گرفت.این جوان که نامش فرزین اعلام شده بود صدای خوب و گیرایی داشت ولی فردای آن روز عده ای وی را متهم به تقلید از صدای داریوش نمودند. حتی آنها که صدایش را پسندیده بودند گفتند افسوس که این از راه رسیده هم تحت تاثیر داریوش است.
در گفتگوئی که با فرزین داشتیم گفت: من هیچ وقت مقلد کسی نبوده و نخواهم بود. من خوانندگی را از پنج سال پیش شروع کردم و صدای من از همان زمان ها موجود است و نشان می دهد که صدای امروز من همان صدای سال ها پیش است.
شاید باور نکنید که عده ای سودجو به خاطر شهرت داریوش صفحات « مسافر » و «کوچه» را که من خوانده بودم با نام داریوش وارد بازار کردند و در آن موقع هیچ کس متوجه نشد که این صفحات با صدای من ضبط شده است. با این که در آن زمان اشتیاق زیادی به خواندن داشتم لیکن مشکلاتی از قبیل تهیه شعر و آهنگ و عدم امکانات لازم موجب گردید تا خوانندگی را برای مدتی کنار بگذارم. مشکلات موجود در راه خوانندگی تا آن حد بود که تصمیم داشتم به هیچ وجه گرد این کار نگردم ولی تشویق دوستان و وسوسه دنیای موزیک دوباره مرا به این راه کشاند. خوشبختانه مشکلات گذشته مرتفع شده ، رادیو وتلویزیون به جوان ها میدان داده و اشخاصی چون مسعود امینی ، حسین واثقی ، و چند تن دیگر حاضر شده اند از جهت شعر و آهنگ مرا در این راه یاری دهند. این بار با دست پر به میدان بازگشته ام و با آهنگ غروب ده «جنوبی» دوره جدید کارم را شروع خواهم کرد.
بعد از غروب ده به ترتیب ابر سیاه ، خدا ، خداحافظ ، آب ، پاپتی ، را اجرا خواهم کرد که به موفقیت آنها اطمینان دارم.
مسعود امینی که در آینده ترانه سرای آهنگ های فرزین خواهد بود گفت : با همین ترانه غروب ده ، روشن خواهد شد که صدای فرزین از خیلی ها بهتر است و بایستی حمایت لازم از این جوان ها بشود تا دنیای موزیک دچار یکنواختی و رکود نشود.»
همان گونه که مشاهده می کنید دو ترانه ی مسافر و کوچه را فرزین خوانده بوده ولی متاسفانه به داریوش منتسب شده است.
هم چنین ترانه ی دیگری که به داریوش منتسب شده ترانه تویی نازنینم هست که توسط خواننده ای به نام پرویز خوانده شده بود.
تویی نازنینم صمیمی ترینم الهی بمیرم غم تو رو نبینم
کامران نیز دیگر خواننده ای بود که با توجه به تقلید از داریوش چند کارش به داریوش منتسب گشت.

هفته نامه جوانان دوشنبه 21 مهر 1354
کامران : آهنگ جدائی را من خوانده ام و کمپانی ها مردم را به اشتباه انداخته اند.
«کامران خواننده جوان از چند کمپانی و پخش کننده نوار کاست به دادگستری شکایت نموده و ادعا کرد که یکی از آهنگ هایش را به نام جدائی به اسم خواننده دیگری به بازار داده اند. کامران که با آهنگ «دلم می لرزه » در شو فریدون فرخزاد به شهرت رسید اخیرا آهنگ و شعری از مسعود امینی به نام « بوی تن تو» و یا «جدایی »
که چند کمپانی من جمله استریو دیسکو به علت شباهت حیرت انگیزی که صدای کامران با یک خواننده معروف سابق دارد آن را به نام خواننده معروف سابق به بازار عرضه داشته اند. کامران می گوید من ماه ها برای تهیه این شعر و آهنگ و ضبط آن زحمت کشیدم ولی متاسفانه این کمپانی ها با سواستفاده از شباهت صدا همه امید مرا به باد دادند. آنها این آهنگ و شعر مرا با صدای خودم به نام خواننده دیگری به بازار داده و همه مردم را به اشتباه انداخته اند. من که این چنین سرخورده و ناامید شده بودم عاقبت به قانون پناه بردم تا بلکه تکلیف مرا روشن کند.»
یاور اقتداری خواننده پاپ داخل کشور نیز در اوایل دهه ی 70 شمسی آلبومی را از اجراهای گوگوش و داریوش در پیش از انقلاب به شکل غیر مجاز و تحت نام یاور وارد بازار کرد تا بسیارانی را دچار اشتباه کند که داریوش کارهای گوگوش را بازخوانی کرده است. از جمله قصه وفا ، همسفر ، همخونه کارهایی است که بسیارانی به اشتباه تصور می کنند داریوش آن را خوانده در حالی که خواننده ی آن یاور اقتداری است و نه داریوش.
پی نوشت :
با نهایت سپاس از دوست گرانقدر بابک عزیز.
نویسنده : حمید
شنبه 23 مرداد 1389

۱۸ نظر:

  1. حميد عزيز
    يكي از دوستان من با تاكيد ترانه ي "تويي نازنينم" را از ترانه هاي دوران جواني داريوش حتي قبل از ترانه ي "شكسته پيمان" مي داند. فكر مي كنم با توضيح شما بتوانم قانعش كنم!
    كساني كه كارهاي داريوش را با دقت شنيده باشند، به سادگي صداهاي منتسب به داريوش را تشخيص ميدهند.
    با تشكر از اطلاعات خوبي كه داديد.

    جواد

    پاسخحذف
  2. حمید عزیز می خواستم بدونم منبع ای که شما اعلام کردید که آهنگساز سپیدو سیاه امیر آرام است چه است ! منظورم اینکه پشت جلدی یا نوشته ای از مجله ای یافتید ؟چون من هر چه در سایت های مرتبط با امیر آرام سرچ کردم اثری در کارنامه هنری ایشان با این نام ندیدم.... در ضمن بخش قسمتهای خوانندگان مشابه صدای داریوشتون هم بی نظیر بود

    پاسخحذف
  3. فراز عزیز
    آقای امیرآرام در فیس بوک خودشان در پاسخ به پرسش یکی از دوستدارانشان در رابطه با آهنگهای پیش از انقلاب شان ، از چند ملودی یاد کرده اند که ترانه سپید و سیاه نیز یکی از آنهاست.

    پاسخحذف
  4. درود حمیدعزیز
    درخصوص این سالها گفتنیها کم نبود.چه سریع ازآنها عبورکردید .
    اجازه دهید من هم خیلی گذرا نکاتی را مطرح کنم :
    1-ای کاش مستندات آهنگ "سپیدوسیاه"رابامادرمیان میگذاشتید .
    2-نام آن آلبوم "وطن "نیست.نامش این است :"داریوش از وطن میگوید"من کاورش را میل کردم .یا به دستتان نرسیده یا ازآن صرفنظر کرده اید.درخصوص این کاست گفتنی بسیار بودکه ازآن میگذرم .
    3-چرا"همیشه غایب "را جزو کارهای متفرقه داریوش آورده اید؟!!
    4-داریوش آهنگی به اسم "نفس"ندارد.گویا این کار را باصدای هردوتست کرده اند،اجرا گوگوش مقبول افتاده وآن را منتشرکرده اند.برهمین روال یک اجراتنظیم شده از ترانه "اجازه" با صدای گوگوش موجود است .ولی نمیشود آن را در کارنامه گوگوش آورد .
    5-گویا ترانه "دیوار "انتخاب و توصیه اردلان سرفراز بوده است .
    6-ودرآخر گویا فریبرز لاچینی در جایی عنوان کرده که آهنگ "سال دوهزار"را اوساخته است ! وبه اسم منوچهرچشم آذرمنتشر شده !
    شما که به اردلان سرفرازدسترسی دارید اگر برایتان مقدور است درباره صحت و سقم آن از ایشان بپرسید .
    با تشکر
    کاوه

    پاسخحذف
  5. کاوه عزیز
    1- در رابطه با سپید و سیاه همانگونه که اشاره داشتم آقای امیر آرام در صفحه ی فیس بوک شان در پاسخ به پرسش یکی از طرفدارانشان از چند ملودی یاد کرده اند که پیش از انقلاب برای سایر خوانندگان ساخته اند که یکی از آنها ترانه سپید و سیاه با صدای داریوش است . به گمانم اگر ایمیلی به آقای امیر آرام بزنید همه چیز روشن خواهد شد.
    2- نام آلبوم همانگونه که شما می گویید داریوش از وطن می گوید که البته از طرف شما چیزی به دست من نرسیده اما این کاور را من دیده ام . اما به دلیل این که این نام برای من حقیقتا غیرملموس است از واژه وطن استفاده کردم . البته نام واقعی این ترانه بگو به ایران به روایت جنتی عطایی است.
    3-همیشه غایب را به این دلیل که نخست با صدای فریدون فروغی منتشر شده جز آثار متفرقه گنجانده ام.
    4-در رابطه با ترانه نفس آیا شما مستنداتی دارید که این آهنگ را با دو صدا تست کرده اند ولی با صدای گوگوش منتشر شده.
    در نشریات سال 56 این گونه آمده داریوش و گوگوش مشغول ضبط آلبومی بوده اند که اجراهای یکدیگر را بازخوانی کنند . پس این احتمال می توانست وجود داشته باشد که داریوش از اجراهای گوگوش نفس را بازخوانی کرده .
    5- در رابطه با دیوار حتما از اردلان خواهم پرسید.
    اما خالی از لطف نیست که پی نوشت این شعر را در کتاب حسین منزوی نیز بخوانید . ایشان نوشته اند که این شعر را خواننده ای که پیش از انقلاب هنجار متفاوتی برای آثارش در نظر گرفته بود اجرا کرد که به دلیل فضای ضد اختناق در شعر از رادیو و تلویزیون پخش نشد.
    6- در رابطه با سال دوهزار نیز خواهم پرسید.
    اما در پایان در رابطه با این که چرا اینقدر سریع از رویدادها گذشته ام در یکی از کامنت های مطلب پیشین نیز به گذرا اشارتی به این موضوع داشتم.
    اگر صادقانه بخواهم حرف بزنم و اگر دست خودم بود این پروژه را کاملا متوقف می کردم و منتشر نمی کردم. چرا که برای من جای تاسف دارد که خواننده ی اثر اصلا برایشان پشیزی این تحقیق ارزش نداشته و ندارد. چرا که اگر برایشان مهم بود حداقل به پرسش های من پاسخ می دادند. من محال است که زبان به تمجید غیر واقعی از کسی باز کنم . خواه می خواهد داریوش باشد خواه بزرگ تر از داریوش . حقیقت هر چه باشد آن را عنوان خواهم کرد. این که گفتن از حقیقت باعث شود تا خواننده ارجمند ناراحت شوند به اعتقاد من نشان از فرهنگ هنری ناسالم ماست.
    این مطالب را اگر چه سال پیش نوشته ام اما بسیاری از آنها را حذف کرده ام و تنها به خاطر احترام به خوانندگان نازنینی چون شما ، فراز عزیز ، کیارش و... مطالب را ادامه می دهم.
    امیدوارم مطالبی که در این تحقیق آمد حداقل برای دو سه نفری مفید واقع شده باشد چرا که این مطالب را عاشقانه و از روی عشق به تاریخ این مملکت نگاشتم.

    پاسخحذف
  6. درود
    1-این نام که هیچ رنگ وبوی شاعرانه ای نداردوبه قول شما ناملموس .اما آیا در یک کارتحقیقی میتوان درآنچه واقع شده دخل وتصرف کرد ؟
    اصولابرای شما این عنوان سئوال انگیز نشد ؟
    2-شما آمار بازدیدکنندگان سایت رادارید تعجب میکنم اگر محدود به ما چند نفر باشد ؟!!
    دریوتیوب در ذیل یک فیلم ببینید چقدر اظهارنظر واظهار قدردانی هست مقایسه کنید با وطنیها !
    مادراظهارنظرکردنواین قبیل مسایل ضعیفیم واحتیاج به زمان داریم.
    3-مطمئن باشید داریوش نسبت به آنچه درموردش منتشر میشودبسیارحساس است.خاطرم هست درسالهای ابتدایی برنامه روزهفتم بی بی سی که به زمان خودمنحصربفردوبسیارپرمخاطب بود ،داریوش ازآنها میخواست کاست مصاحبه پخش شده اش را برایش ارسال کنند !!
    توقع پاسخ دادن به پرسشها رااز داریوش نداشته باشید .داریوش در این خصوص تجربه وتبحر فراوان دارد !!
    ارادتمندکاوه

    پاسخحذف
  7. پاسخ اردلان سرفراز به پرسش های کاوه عزیز:

    1- از آنجا که من تغزل زنده یاد حسین منزوی را همیشه دوست داشته ، تحسین نموده ، او را همپایه بزرگ مردی چون سایه در غزل معاصر می دانسته ، می دانم ،
    در شمال زمانی که در کار سرودن آی عشق بودم ، داریوش شعر را برایم خواند . من هم گفتم در کار خیر حاجت هیچ استخاره نیست.آقای داود بهبودی هم به راستی ملودی بسیار برازنده ، زیبایی بر آن نوشتند.
    2- این ادعا را برای اولین بار می شنوم.تا آنجا که حافظه من کار می کند این آهنگ از آقای منوچهر چشم آذر است.مضافا بر این ، این ملودی اصلا رنگ و بوی کارهای آقای لاچینی را ندارد.به دوستان بگویید شنونده را تامل و تفکر باید.
    با احترام
    اردلان
    Agha Hamide Gol:
    1-az anja keh Man Tghazole Zendeh Yad Hosyne Monzawi ra Hamisheh Dust Dashteh ,Tahsin Nemudeh &Ou ra hampayeh B0zrgmardi Chun SAYEH ,dar GHAZALe Moaser MIDANESTEH& MIDANAM ;dar shomal zamanikeh dar Kare Sorudane (AY ESHGH) budam ,dariush Sher ra barayam khand &Man ham goftam dar Kare KHYR ,hajate Hich betekhareh nist ! aghaye Dawoode Behbudi ham be rasti Melodye besyar barazandeh &zibaee bar an neweshtand.
    2-in Edea ra baraye awalin Bar Mishenawam !?ta anja keh HAFEZEH man kar mikonad,in Ahang az Aghaye Manuchehre Cheshmazarast,Mozafan barin;
    in Melody aslan RANG&BUYe Karhaye Aghaye Lachini ra nadarad!! be Dustan beguid ;(Shenawandeh ra Tamol&TAFKORbayad))- baEhteram:Ardalan

    پاسخحذف
  8. سلام اقا حمید

    در مورد قسمت هفتم:

    داریوش در مصاحبه ای در مورد اسید پاشی گفت :شبی که اتفاق رخ داد وقتی روی سن رفتم با تعجب دیدم تعداد زیادی عکاس خبرنگار و فیلمبردار انجا هستند که متعجب شدم........ بعدها فهمیدم مساله اسید پاشی از قبل برنامه ریزی شده بوده است.

    به نظر من داریوش درست میگویید زیرا وی در دهه 50صدها بار در مکانهای مختلف برنامه اجرا کرده است که هیچ فیلمبرداری از ان برنامه ها نشده است (بجز چند مورد خاص که شاید تصویری برای ان موجود باشد مثل اجرا در میدان شهیاد) . اما اجرای شب اسید پاشی فیلمبرداری شده است و فیلم ان نیز موجود است-من دیده ام-
    البته داریوش هم تاکنون واقعیت ماجرا را تعریف نکرده است و نگفته است برنامه اسید پاشی از طرف چه کسانی و به چه دلیل بوده است!

    بنابراین این مساله را از قبل برنامه ریزی شده (توسط افراد با نفوذ) میدانم و با شما موافقم و فرض اسیدپاشی به صورت داریوش به دلیل اجرای ترانه های سیاسی را رد میکنم، زیرا داریوش بعد از ازادی از زندان – به دلیل اجرای ترانه های سیاسی- در سالهای 55 و 56 دیگر ترانه سیاسی اجرا نکرده است بجز ترانه نفرین نامه، که من شنیده ام بخاطر ان شهیار و داریوش به ساواک احضار شدند و..................... وبلافاصله ازاد شدند.

    اقا حمید نظر خود را بفرمایید و در مورد ترانه نفرین نامه بفرمایید انچه که شنیده ام و در بالا بیان کردم درست است یا خیر و اگر موضوعی راجع به این ترانه است ، بنویسید

    باتشکر

    پاسخحذف
  9. علی عزیز
    ترانه نفرین نامه ترانه ی سیاسی نیست . یک ترانه ی کاملا عاشقانه است که شهیار قنبری پس از این که از رم برمی گشته و ماجرای عاشقانه ای داشته آن را سروده است.
    در این که در شب حادثه آن همه خبرنگار و عکاس چه می کرده اند برای من هم پرسش برانگیز است. من فرضیاتم را در رابطه با آن حادثه آورده ام. ایمان دارم که این حادثه فراتر از داستان سرایی های آن خانم است. کلید حل ماجرادر دست داریوش است. به اعتقاد من پشت پرده ،اتفاق هایی افتاده که تاکنون کسی سخنی به میان نیاورده.ماجرا یک تسویه حساب شخصی بوده که با واسطه خانمی که به نظر می رسد اجیر شده بود انجام گرفت. این که طرف ماجرا چه کسی بوده و چه ارتباطاتی با دربار داشته را خود داریوش بهتر می داند اما به نظر می رسد دوستان پس از سی سال تمایلی ندارند که حقایق عریان شود. سرنخ های زیادی وجود دارد که می توان حدس زد طرف ماجرا کیست !

    پاسخحذف
  10. درودحمیدعزیز
    از زحمتی که متقبل شدید بسیار سپاسگذارم.
    به استادبزرگ ترانه سرایی ایران هم درود میفرستم و از ایشان َهم بینهایت تشکرمیکنم . تعظیم استاد .

    کاوه

    پاسخحذف
  11. حمید جان در ماجرای اسیدپاشی حدس شما از عامل اصلی ماجرا بهروز وثوقی است؟

    پاسخحذف
  12. حمید عزیز با تشکر و قدردانی فراوان.
    1- در رابطه با ترانه های "نفس" و "همیشه غایب" بسیار جای خوشحالی دارد که پس از آن همه بحث و گفتگویی که به طور مفصل در قسمتهای پیشین با هم داشتیم بالاخره نام این دو ترانه را در لیست اجراهای داریوش آوردید.
    در رابطه با نفس حداقل خود من این تصور را ندارم که علت انتشار این ترانه با صدای گوگوش اجرای نامناسب داریوش باشد چرا که این گونه موارد هنگام اجراهای تمرینی مشخص میشود نه پس از اجرای استودیویی و تنظیم,چیزی که مشخص است این است که خود "شهیار قنبری" در انتهای هر دو ترانه دکلمه میکند..., در رابطه با ترانه اجازه برای خود من هم این پرسش مطرح است که چرا "بابک بیات" این ترانه ساخته "واروژان" را در موسیقی متن "فریاد زیر آب" گنجانده است... که البته نظیر این مورد را در آن سالها در فیلمهایی مانند "خاکستری" و "قاصدک" و ... دیده ایم.
    در رابطه با " همیشه غایب" نیز بد نیست که این نکته را نیز اضافه کنیم که در اجرای داریوش دکلمه " تو اگه اومدنی نیستی بگو اگه مارو خواستنی نیستی بگو" اجرا شده که در اجرای فریدون فروغی وجود ندارد, هر چند که باز هم بد نیست اضافه کنیم که این ملودی پیش از آن در سال 1971 با کلامی با نام "ماهی خسته من" با صدای فریدون فروغی و اندکی بعد به صورت اجرای سه صدایی فروغی-رامش و نفر سومی که متاسفانه نام ایشانرا اکنون به خاطر ندارم اجرا و منتشر شد.

    2- در رابطه با ترانه "وطن" آیا اطلاعی دارید که این ترانه در ایران اجرا شده یا بریتانیا,یعنی چطور است که این ترانه که پس از انقلاب در سال 58 منتشر شده توسط زنده یاد واروژان که در سال 56 درگذشته اند تنظیم شده؟ ضمنا تا جایی که بنده اطلاع دارم این ملودی در اصل تحت عنوان "جیپسی" توسط فلسیانو اجرا شده نه "راین" ...
    همچنین در مورد ترانه "صدایم کن" نیز تصور خود من اینگونه بود که این ترانه برای اولین بار پیش از انقلاب و حتی دستگیری داریوش اجرا شده و حالا ممکن بوده که تا سال58 به دلایلی منتشر نشده بوده... میتوانید به کاور پشتی آلبوم "زندونی" داریوش مراجعه کنید که در سال 1370 به صورت 12 ترانه گزیده که 6 ترانه از اجراهای داریوش در سالهای اولیه پس از انقلاب که شامل ترانه هایی مانند" سلام,خسته ام,..." که در همانجا قید شده که که ترانه های 1 تا 6 توسط کمپانی of-oz ساخته شده
    و 6 ترانه " زندونی,لالایی,صدایم کن,پسرم,علی کنکوری و رسول رستاخیز" که اشاره شده که این 6 ترانه نیز توسط کمپانی "آپولون" ساخته شده. که همگی ترانه های مربوط به سالهای ابتدایی فعالیت داریوش میباشند.

    3- در رابطه با ترانه سقوط و ارتباط آن با ترانه "بوی خوب گندم" قبلا صحبت کرده بودیم,ولی آیا اطلاعی دارید که این ایده که از تم ترانه بوی خوب گندم در ترانه سقوط استفاده شود از چه کسی بوده؟؟ داریوش اقبالی,شهیار قنبری,منوچهر چشم آذر یا واروژان؟
    ضمنا باز هم بد نیست به این نکته اشاره کنیم که این ملودی نیز با کلامی متفاوت با نام "تصویر" توسط ستار اجرا و منتشر شده که البته هنوز مشخص نیست که نخست ستار "تصویر" را اجرا کرده یا داریوش "سقوط" را؟ در رابطه با "سال دو هزا"ر نیز باز هم یادآوری کنیم که ملودی این ترانه و ترانه "طلاق" از جمله تمیز نرین و شاهکار ترین سرقت های هنری "منوچهر چشم آذر" از ساخته های آهنگساز بسیار بسیار قدیمی و آمریکایی شاید متعلق به دهه 50 میلادی باشد...

    4- از دیگر اجراهای "پرویز" که به داریوش منتسب شده میتوان ترانه "قفس" را نام برد با مطلع " اگه چوب همه ی جنگلا رو قفس کنن هنوزم دستای من خواب کبوتر میبینه..." و همچنین ترانه "سبو" با مطلع "خجالت میکشم از عشق اگر دل از تو بردارم..." البته تعداد این ترانه ها که وبلاگهایی که خود را طرفدار داریوش معرفی میکنند با نام ترانه "کمیاب" به طرفداران ناآگاه عرضه میکنند از اینها فراتر است که از این قبیل ترانه ها میتوان به "گل بیخار" و همچنین ترانه ای به نام "غم عشق" که کلامی مشابه "مار در محراب" دارد با مطلع: "برای من که دل پیرم چه اندوه آوری ای عشق فراز تلخ فریادی فرود خنجری ای عشق" اشاره کرد.

    پاسخحذف
  13. 5- در رابطه با ترانه "رهگذر عمر" نیز تا نام آن سریال مشخص نشود احتمالا محال است که تاریخ انتشار آن مشخص شود,اخیرا مجموعه ای تحت عنوان "50 سال موسیقی ایران" خارج از کشور منتشر شده بود که ترانه های پیش از انقلاب به صورت تقریبا موضوعی و سبکی و تقریبا به صورتی که ترانه ها در هر سی دی به ترتیب قدمت مرتب شده اند شاید قرار گرفتن نام این ترانه به عنوان تنها اجرای داریوش در این مجموعه در کنار ترانه های "نفرین" آرتوش, "همسفر" ستار,"گل یخ" کوروش یغمایی و "فرنگیس" عماد رام و "نیاز" فریدون بتواند کمکی باشد که حداقل حدس زد که این ترانه مربوط به چه سالی است,چرا که نوع صدا و اجرایی که داریوش در این ترانه دارد تقریبا شبیه هیچکدام از کارهای پیش از انقلاب او نیست.
    با تشکر

    پاسخحذف
  14. کیارش عزیز
    ممنون از حوصله و ارائه نقطه نظراتتان:
    1-در رابطه با نفس و همیشه غایب توضیحاتتان کاملا صحیح است.
    2-ترانه وطن پس از انقلاب اجرا گردیده به این دلیل که شاعر متن ترانه را پس از خروج از کشور بر روی ملودی ها نوشته.موضوع ترانه در رابطه با حوادث پس از انقلاب است.این که تنظیم از واروژان است موضوع پیچیده ای نیست. اگر خاطرتان باشد گوگوش در نخستین سال های حضور دوباره، در کانادا در مصاحبه ای اشاره داشت که می خواهد یکی از کارهایی که واوروژان تنظیم کرده را اجرا کند.در رابطه با وطن نیز می توان حدس زد تنظیم این ملودی در اختیار داریوش باقی مانده و در سال 58 بر روی ملودی و تنظیم کلام نوشته شده و منتشر گشته.
    من ملودی راین را شنیده ام و برای من جای سئوال داشت که هیچ گونه شباهتی با ملودی وطن داریوش ندارد. بر روی کاور آلبوم نام راین نوشته شده بود.
    ملودی جیبسی را من نشنیده ام.
    در رابطه با صدایم کن نیز یکی از پرسش هایی که هم چنان در ذهن من هست همین موضوع است که متاسفانه خواننده پاسخگوی موضوع نیست.اما آنچه که روشن است ملودی در ایران ضبط شده و نه در لندن چرا که عباس خوشدل سازنده آهنگ است که از موزیسین های موسیقی سنتی ماست. اما این پرسش مطرح است که ایرج جنتی به مانند وطن در لندن بر روی این ملودی کلام گذاشته یا در ایران.
    در رابطه با متن های نوشته شده بر روی کاورهای سال 1990 و 1991 با تامل بیشتر برخورد نمایید. بر فرض مثال صفحه ترانه پسرم را من دیده ام . بر روی آن نام شرکت زنگوله حک شده است و نه آپولون. البته می توان این حدس را زد که زنگوله زیرمجموعه ی آپولون می توانسته باشد.اما در کل پذیرش بی قید و شرط نکات درج شده بر روی اینسرت آلبوم های مورد اشاره صحیح نیست.
    3- در باب سقوط می توان حدس زد که خود خواننده و ترانه سرا چنین ایده ای را مطرح کرده باشند تا تداعی کننده مضمون ترانه بوی خوب گندم باشد.دقیقا نمی دانم کدام یک برای نخستین بار چنین ایده ای را مطرح کرده اند. در رابطه با ملودی طلاق ، مسعود اسدالهی کارگردان سریال طلاق نیز به این موضوع اشاره داشتند که ملودی برگرفته ازملودی یک آهنگساز امریکایی است .آیا نام آن آهنگساز دهه ی پنجاه امریکایی را می دانید؟
    4- بله بسیاری از این ترانه هایی را که اشاره کردید شنیده ام . متاسفانه این وبلاگ ها به اشتباه این اجراها را به نام داریوش منتسب کرده اند.
    5- در رابطه با رهگذر عمر نیز یکی از پرسش هایی که از آقای اقبالی پرسیده ام و بی پاسخ مانده همین نام سریالی است که رهگذر عمر در آن گنجانده شده. اگر نام سریال مشخص شود می توانم سال دقیق آن را ذکر کنم.
    سال انتشار ترانه هایی را که مثال زدید در آرشیوم دارم اما تصور نمی کنم این موضوع معیار سنجش دقیقی باشد.
    فرزان عزیز
    در رابطه با اسیدپاشی اگر با دقت بیشتری مطالبم را بخوانید همه چیز برایتان روشن خواهد شد.

    پاسخحذف
  15. مرسی حمید جان عالی بود ... پوریا هستم ...
    حمید نظرت راجع به این ترانه های کمیاب داریوش چیه ؟؟؟
    خیلی ممنون میشم که توضیح کامل برای تکتکشون بدی ...


    ana-atashe shahvat+deleman

    ayriligh-beyade iran(gorohi)-


    be yade iran (ba asef)-


    bonbast1


    -boye khobe gandom(3ta)

    -dar in bonbast(deklame shamloo)

    -darvish-

    del ke ranjid+ghorobe bitarane-



    ey iran(ziad kamyabnist)-


    gerye(ejraye khonegi)



    -ghafas-



    ghahremanan vatan(2ta)-

    delpir(ghame eshgh)


    -gham(mehmane nakhande)-

    gheseye rosvai(mones)-

    hamishe ghayeb-


    hashish(2ta)

    -heydarbaba(3ta)

    -shore baharan(3ta yekish ba shahrokh)

    -Lori(bivafai)

    -matarsak-

    man az safar miam-

    mosabeb(khonegi va 3taye dige)-

    nabaste peyman(2ta)

    nafas-

    nama(khonegi va yeki dige)-

    neftin name(khonegi)-

    rahai(2ta)-

    rasole rastakhiz-

    sargardoon(2ta)

    -shab omad(zende)-
    shahre ma(khonegi va yeki dige)

    -sheraye asheghane(khonegi)

    -vatan(zende)-
    vay khodaya(khonegi)-

    yavare hamishe momen(deklameye iraj)
    -zendooni (khoonegi va 3ta dige)

    shabkhoon(2ta)-


    yade on roozaye khob-tamrin ba maghsadi:chera ba man namoundi-shahbgard-ashk-do done-vay ke delam-gahvare

    پاسخحذف
  16. حمید عزیز,در رابطه با ملودی ترانه "وطن" با ید با اطمینان کامل و بدون هیچ تردیدی گفت که ملودی این ترانه کوچکترین ارتباطی با ملودی و تنظیم ترانه rain ندارد. ترانه rain در سال 1969 (1348) توسط خوزه فلسیانو آهنگساز ,نوازنده و خواننده نابینای پورتوریکویی اجرا و منتشر شد و در زمان خود یکی از موفق ترین اجراهای این هنرمند لقب گرفت البته در سالهای اخیر یکی از خوانندگان پاپ داخلی اقدام به بازخوانی آن نمود ولی همانطور که خود نیز اشاره داشتید هیچ ارتباطی به ترانه "وطن" ندارد.
    اما در رابطه با ترانه the gypsy,این ترانه در سال 1974 به همراه آلبوم for my love,mother music منتشر شد ملودی و اجرای آن کاملا و حتی تنظیم تا حد زیادی با "وطن" مطابقت دارد تنها تفاوت آن در تنظیم این است که جیپسی از تم اسپانیش بیشتری استفاده شده است.
    در رابطه با ملودی "طلاق" نیز مطمئنا پس از اطمینان نام ملودی و یا نام آهنگساز آمریکایی را عنوان خواهم کرد. زیرا خود من این ملودی را از روی صفحه ای بسیار بسیار قدیمی البته متعلق به یکی از دوستان شنیدم.که متاسفانه الان به آن دسترسی ندارم

    در رابطه با ترانه "کویر دل" خانم مرجان نیز متاسفانه موفق به تماس با آقای شعبانخانی نشدم ولی از این بابت مطمئن شدم که اجرای آن خواننده ی زن فرانسوی مربوط به پیش از انقلاب و اواخر دهه هفتاد است.

    پس آنطور که پیداست "ابی" نیز ترانه "جدایی" را بازخوانی کرده. ولی آیا در مورد ترانه "باغ بلور" اطلاعی دارید که چرا این ترانه با صدای "داریوش" پخش نشد؟البته تا جایی که من اطلاع دارم این ترانه برای فیلمی با همین نام ساخته و اجرا شده.

    پاسخحذف
  17. سلام و دست مریضا واقعا جای تقدیر داره کار شما حمید عزیز چند درخواست
    لطفا درباره افشین مقدم و فرزین مقاله بنویسید
    و درباره گوگوش نیز مقاله ای مشابه داریوش بنویسید زیرا از ایشون چز یک بیوگرافی و اطلاعاتی کاملی نیست و ایشون در رسانه نیز شرکت نمیکنند

    پاسخحذف
  18. کیارش عزیز
    ممنون از توضیحات جامع تان.
    در رابطه با باغ بلور ، به هر روی آهنگسازان معمولا چه در گذشته و چه در حال یک ملودی را با صدای چند خواننده ضبط می کردند و پس از در نظر گرفتن آیتم های مختلف ، آن اثر را منتشر می نمودند.
    مثال های زیادی در این باره وجود دارد.
    گاهی اوقات نیز به دلیل اختلافات مالی و حاشیه ای ، مثلا ترانه سرا یا آهنگساز اثرش را به خواننده ی دیگری تقدیم می کرد. مثلا ترانه جنوبی را هم ستار خوانده هم فرزین .
    در این که باغ بلور ضبط استودیویی با صدای داریوش شده باشد را نمی توان به جد بیان کرد. چرا که گویا صرفا در حد یک خبر بوده .
    ترانه باغ بلور برای تیتراژ فیلمی تحت همین نام و با صدای ابی منتشر شد.

    شاهین عزیز
    در رابطه با افشیم مقدم به آرشیو وبلاگ پیشین مراجعه فرمایید.
    از فرزین هم خواهم گفت.

    پاسخحذف