۱۳۸۹ فروردین ۵, پنجشنبه

مسعود امینی


بهاربهاره امسال
ترانه: مسعود امینی
ملودی و تنظیم : منوچهر چشم آذر
انتشار : 1367
بهار بهاره امسال موقعه كاره امسال
بجاي جو و گندم كاشتن داره امسال
يه خونه بي عزا نيس يه سفره توش غذا نيس
جز اونا كه اميرن يه آدمه رضا نيس
«شعر وترانه مردن شاعرا رو شمردن
شبي كه عروسي داشتن به جشن گوله بردن» 1
ده به ده بچه ها شون بريده دست و پا شون
نصف شبا تو زندون در ميارن چشاشون
يه كوچه نيس ببيني داغ جوون ندارن
اين همه عاشق اونجا نام و نشون ندارن
از اون همه قشنگيا خبر نيس
وطن نگو اونجا ديگه وطن نيس
تو كوچه هاش چوبه ی داره اونجا
آدم كشي خودش يه كاره اونجا
برابري برادري دروغه
تو صف مردنم بري شلوغه
منبر و مسجد مثل قبله گاهه
ارزش جون قيمت پر كاهه
هيشكي به فكر هيشكي نيس عجيبه
آدم تو آب وخاكشم غريبه
قوم مغول اومده باز دوباره
يخ زده مغز مردم بيچاره
آفت طاعون زده جاليزارو
با نعش مردم مي سازن ديوارو
نه راه پس داري نه راه پيشی
حرف بزني همونجا كشته ميشي
بهار بهاره امسال موقعه كاره امسال
بجاي جو و گندم كاشتن داره امسال

پانویس 1 : به گمانم این بیت می بایست اشاره ای به ماجرای اعدام سعید سلطان پور شاعر و نمایشنامه نویس ، باشد که در شب عروسی اش دستگیر و تیرباران شد.
پانویس 2:
ترانه ی بهار بهاره امسال در سال 1367وبا صدای حمیرا منتشر شد . عجیب است که تاریخ انتشار این ترانه همزمان شد با ماجرای قتل عام زندانیان سیاسی در زندان های کشور که در سه شب در مرداد این سال بیش از ده هزار زندانی سیاسی قتل عام شدند.
به اعتقاد من کلام این ترانه یکی از ماناترین آثار تولید شده در دهه ی سیاه شصت ، در تبعید است که شاعر با الهام از وضعیت جامعه به تصویر زیبایی نائل آمده است .

هفته نامه جوانان شماره 580 ، تاریخ 19 دی 1356
مسعود امینی می گوید: من با 14 ترانه که در سال 2536 ( 1356) گفته ام در مسابقه جایزه بزرگ هنری مجله جوانان شرکت می کنم.

مسعود امینی ترانه سرای جوان ، این هفته اعلام داشت با 14 ترانه جدید در رفراندوم با شکوه موزیک و در مسابقه جایزه بزرگ هنری جوانان شرکت می کند.
مسعود امینی گفت : برگزاری چنین رفراندوم و مسابقه بزرگی برای من به عنوان یک ترانه سرای جوان و پرامید ، خوش شگون و دلگرم کننده خواهد بود چون خوشحالم بعد از حدود یک سال سکوت ، زمانی به میدان رقابت می آِیم که اعتبار و شخصیت هنرمند و جامعه هنری با چنین اقدام بزرگی در ایران شکل می گیرد .
امینی افزود : مسلما برگزاری مسابقه جایزه بزرگ هنری جوانان ، جوابگوی عده زیادی از هنرمندان که سالها گله داشتند در ایران کسی قدر هنر واقعی را نمی داند و ارزش و اعتبار آثار اصیل و خوب ، پوشیده می ماند ، خواهد بود.
حالا من به عنوان یک ترانه سرای جوان و پرامید از تریبون مجله جوانان اعلام می کنم که باید همه هنرمندان چه جوانها و چه باسابقه ها در هر چه باشکوه تر برگزار شدن این مسابقه بزرگ همت کنند و در اندیشه مقام اول و دوم نباشند.
مسعود ادامه داد: من دست پری دارم . خودتان شاهد بودید در طی سال جاری با ترانه هائی چون مهمونی ( حسن شماعی زاده) ، آب ( ستار) ، دم بگیرین ( فرزین) ، پریده خواب و عزیزترین ( عارف) و یه بغل باد ( فریدون فروغی) موفق و مورد تایید مردم بودم .
اینک یک سری کارهای بهتر و موفق تر نیز زیر بغل و در دست اجرا دارم .
از جمله رعنا ( فرزین ) ، سرخاب ( شماعی زاده) ، تویی ( ستار) ، توت فرنگی ( مازیار ) ، پالکی ( عارف) و بالاخره ، علفی چشم ( ابی )
می خواهم اضافه کنم برای اولین بار در ایران و در قانون ترانه سرائی وطنی ،« سبک باربد » را که به صورت سه مصراع در ترانه می باشد پیاده نمودم که نمونه اش «سالار» با صدای «مازیار» می باشد و از طرفی برای نخستین بار «جهانبخش پازوکی » بر روی شعر ترانه سرای دیگری یعنی ترانه «هله» ساخته من ، آهنگی گذاشته که با صدای گلپا اجرا می شود و بالاخره این که « فریدون فروغی» را با « یه بغل باد» به میدان آوردم و با ترانه « شکستنی» خواننده جدیدی به نام « همایون شاملو» را معرفی می کنم.
من فکر می کنم در برگزاری رفراندوم هنری جوانان مردم آنقدر منصف هستند که کار خوب و آثار قابل ارزش را انتخاب نمایند و همه ما را در کارمان دلگرم و امیدوار سازند و بعد هم در زمینه برگزاری مسابقه «جایزه بزرگ هنری جوانان» هیئت داوران و هیئت مجله جوانان ، بعد از سالها انتظار ، سبب خواهد شد برای نخستین بار در ایران ، کار خوب ، اجرای خوب و خلاصه زحمتکشان واقعی و چهره های مستعد انتخاب شوند و نتیجه این گزینش هر چه باشد ، اعتبار و شخصیت به هنرمند و جامعه هنری ایران خواهد داد و من با این که دست پری دارم و همکاری با شماعی زاده ، پازوکی ، منوچهر چشم آذر ، فریدون فروغی از هر جهت مرا مستحکم ساخته است با این حال به مقام اول و دوم و سوم فکر نمی کنم بلکه خوشحالم که در آشفته بازار موزیک ، ناگهان جرقه ای درخشیده است و می توانیم ادعا کنیم جامعه موزیک ایرانی شکل گرفته است.
توضیح از مدیر سایت:
در میان ترانه های مورد اشاره ظاهرا تعدادی از آنها هیچ گاه به مرحله ی انتشار نرسیده است . ترانه هایی چون علفی چشم با صدای ابی یا توت فرنگی با صدای مازیار.

با تشکر از کاوه نازنین بابت ارسال این سند
پنج شنبه 5 فروردین 1389
حمید